Víte, že za první republiky bylo v Československu sto třicet výrobců motocyklů, šedesát výrobců automobilů, že tu bylo osmdesát karosáren a že Československo bylo čtvrtou největší ekonomikou světa? Pokud nevíte, nevadí. Stačí si udělat výlet do Kašperských Hor, kde se přímo na náměstí nachází Muzeum historických motocyklů, které provozuje Zdeněk Bálek. Ten vám všechno poví.

Jak jste se vlastně k veteránům dostal?

Já se o motorismus a staré motocykly zajímal od dětství. Můj táta byl velkým příznivcem motorismu a já v tomto prostředí vyrůstal. Proto jsem měl třeba v deseti letech motokáru a motokrosovou motorku, kterou jsem proháněl v okolí Žerovic a Přeštic, odkud pocházím. Byl jsem prostě tím benzínem načichlej a otec mě v mém zájmu o stroje plně podporoval. Proto v patnácti letech přišel první veterán a v osmnácti první veteránské auto, kterým bylo bojové KDF 82. Tak to začalo. Já dneska říkám, že nejhorších bylo těch prvních dvacet motorek. Dneska, když jich máte 170 a zhruba 80 jízdních kol, k tomu nějaký historický automobil, tak už je to paráda. Když už nebylo kam všechny stroje schovávat, přišel nápad na zřízení muzea. Naštěstí byla devadesátá léta a mohlo se začít s podnikáním.

Muzeum jste umístil do historického prostředí

Pro muzeum jsem hledal prostory hodně dlouho. Moc se mi líbila Šumava a Pošumaví. Jezdil jsem po různých tvrzích, farách, stodolách i zámečcích, až jsem dostal tip na dům čp. 12 na náměstí v Kašperských Horách. Dům pochází z původní zástavby města a je někdy ze 13. nebo 14. století. Jsou zde původní základy i zdivo. V padesátých letech dvacátého století byl ale bohužel necitlivě přestavěn na nájemní byty. Tento dům má velice krásné půdní prostory a zajímavý krov, jehož výška je 14,5 metru a který je důkazem zručnosti šumavských tesařů. Později byl přikoupen i sousední dům čp. 13. Zrekonstruovaly se půdní prostory a postupně právě zde jsme vybudovali muzeum na 500 m² výstavní plochy. Dům je významný také tím, že zde žil spisovatel Karel Klostermann.

Vaše expozice historických motocyklů patří k největším v České republice. Co zde návštěvníci uvidí?

Opravdu. Moje expozice historických motocyklů zde v Kašperských Horách, ale i s pobočkami v Železné Rudě a v Bečově nad Teplou obsahuje přes 170 kusů motocyklů, okolo 80 kusů historických jízdních kol a několik automobilů. Na tuto sbírku jsem hrdý. Pokud si uděláte výlet třeba do „Kašperek“, určitě se zastavte. Uvidíte u nás mnoho světových unikátů, které jsou často dochované třeba v jediném exempláři, jako například stroje JAC 500, motocykl Wagner a další. Znalcovo oko potěší i další motocykly, z nichž můžeme jmenovat například čtyřválcový Ariel nebo řemenový Wanderer z roku 1913. Na své si u nás přijde i naprostý laik, který bude beze sporu „uchvácen“ nejdelším vyráběným motocyklem na světě. Jde o stroj Čechie, který je pro tři osoby.

A co ta krásná jízdní kola?

Součástí expozice je i kolekce historických jízdních kol. Zaujme vás určitě vysoké jízdní kolo od firmy Kohout z roku 1870, jehož průměr předního kola je zhruba 160 cm. Za zmínku určitě také stojí kardanové kolo od firmy Fendt či dřevěné jízdní kolo barona von Dreise.

Veterány z vaší sbírky ale nemusíme vidět jen v Kašperských Horách, zmínili jsme se o pobočkách. Co tam uvidíme…

Druhou expozici můžete nalézt na zámku v Železné Rudě, který se nachází vedle budovy městského úřadu, a třetí expozice je v Bečově nad Teplou na Karlovarsku. Všechny tři výstavy nabízejí návštěvníkům něco úplně jiného, a proto stojí za to, navštívit je všechny. Expozice v Železné Rudě obsahuje například vedle motocyklů a jízdních kol i automobily. Z těch významných kousků je k vidění například motocykl Görner Klatovy z roku 1921 či první vyráběný automobil Škoda na dřevěných loukoťových kolech a mnoho dalších exponátů. Expozice všech tří muzeí se každý rok doplňuje a rozšiřuje. V Železné Rudě je muzeum umístěno v objektu loveckého zámečku, který patří mezi nejstarší dochované stavby v centrální části Šumavy. Byl založen roku 1690 hrabětem Jindřichem z Nothaftu. V roce 2004 a 2005 proběhla celková rekonstrukce totálně zničeného objektu a nyní zámeček slouží pro kulturní účely. Muzeum historických motocyklů v Bečově nad Teplou nabízí ukázku více než padesáti kusů historických motocyklů spolu s historickými jízdními koly a motocyklovými motory včetně mnoha dalších unikátů. Tam máme například první vyráběný motocykl značky DKW, PUCH 500 s čtyřpístovým dvouválcovým motorem, Schűttoff 500 a další.

Jak jste se k tak cenným kouskům dostal?

Sbírám je opravdu už dlouho. Hledal jsem po starých stodolách, půdách, na různých burzách, v inzerátech. Mnohdy jsem domů dovezl totální šrot a pak se dlouhé týdny a měsíce věnoval renovaci, opravám a skládání kousku za kouskem, šroubku za šroubkem, až se z toho vyloupl třeba motocykl. Těch hodin, těch dnů strávených v dílně však nelituji. Z obyčejného koníčku se stal pořádný kůň. Manželka by mohla o všem vyprávět.

Kdy k vám do muzea můžeme přijít?

V hlavní sezoně máme otevřeno denně od 9.30 do 17 hodin, mimo sezonu, tedy od října do května, je nutno hromadné výpravy předem objednat.