Více než 800 milionů korun utratí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) za práce na trati Plzeň – České Budějovice. V Pačejově budou mít nový podchod.

Kdy bude stavba zahájena, je prozatím nejisté. Momentálně je v plném proudu územní řízení, které se může protáhnout. „S ohledem na současnou přípravu celého ramene České Budějovice – Plzeň je zatím předpoklad zahájení této stavby od roku 2019. Hotovo bychom chtěli mít do konce roku 2020," konstatoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Práce na celém traťovém úseku budou financovány z Operačního programu Doprava pro léta 2014 – 2020. „Celkové investiční náklady této akce představují bezmála 800 milionů korun," uvedl Iliaš.

V Pačejově bude hlavní investicí takzvaná peronizace nádraží. „Peronizací se myslí vybudování nového ostrovního nástupiště s bezbariérovým přístupem. V případě železniční stanice Pačejov bude bezbariérový přístup vyřešen pomocí podchodu s dostatečnou kapacitou," vysvětlil Iliaš.

Stavební práce, které nebudou s ohledem na to, že investor hodlá stavět podchod, jednoduché, se dotknou i dopravy cestujících. Prozatím však není jasné, jaká omezení budou na cestující čekat. „O tom, že si stavba vyžádá omezení, není sporu. Předpokládáme, že stavební práce budou spojeny s výlukami na železniční trati. V plánu máme vybudování provizorních nástupišť, která budou sloužit cestujícím během stavby. Rovněž lze předpokládat, že bude zavedena i náhradní autobusová doprava," konstatoval Iliaš.

Zatím není jasné, zda při rekonstrukci dojde i ke zlepšení vzhledu výpravní budovy a staveb v jejím okolí. Těsně vedle staniční budovy stojí nevzhledná konstrukce. Dříve prý sloužila jako přístřešek na kola. To, jestli bude tato stavba, která podle některých cestujících kazí vzhled Pačejova opravena, je zatím nejisté. „Výpravní budovy na této trati jsou povětšinou v majetku Českých drah a nám tedy nepřísluší do nich zasahovat, nevyžaduje-li to povaha stavby. Vzhledem k tomu, že se předpokládá převod těchto budov mezi dráhami a SŽDC, lze očekávat, že uvedené objekty projdou výhledově rekonstrukcí. V této době, ale nejsme schopni osud této nevzhledné konstrukce blíže specifikovat," vysvětlil Iliaš.

Lidé se na stavební úpravy na železnici dívají s despektem. „Je sice hezké, že opraví nástupiště, vybudují podchod, předělají nádraží v nedalekých Horažďovicích předměstí. Ale má to svá úskalí. Neumím si představit, jaká zpoždění budou vlaky nabírat. Nevím, zda autobusy mohou nahradit kupříkladu rychlíky, a hlavně si nejsem jistý, zda budou peníze utraceny účelně. Momentálně se na této trati vlaky ruší. Možná by bylo lepší, ušetřit za podchod a obnovit vlaky," konstatoval Klatovan Daniel Tománek, který zmíněnou trať využívá k cestám do školy.