Jedné je třicet let, druhé teprve čtrnáct. Jedna je učitelka, druhá školačka. Zřejmě se nikdy neviděly, ale obě mají stejný zážitek, který by nejraději vymazaly z paměti. V klatovském hypermarketu Tesco byly neprávem označeny za zlodějky a musely se podrobit potupné prohlídce. Přestože se žádné krádeže nedopustily, nedočkaly se ani omluvy. Vedení společnosti přiznalo, že odpovědní pracovníci pochybili, a slíbilo nápravu.
Ostuda u rámu
Učitelka klatovského gymnázia Markéta Dadková i 14letá dívka, jejíž jméno redakce zná, ale s ohledem na věk ho nezveřejňuje, shodně přiznaly, že šokem pro ně bylo už pípnutí bezpečnostního rámu ve chvíli, kdy jím se zaplaceným nákupem procházely. „Otočila jsem se, a i když se na mě ochranka neřítila, vrátila jsem se k informacím. Pomyšlení, že by si o mně někdo mohl pomyslet, že v obchodě kradu, mi nedovolilo jít dál. Paní na informacích prozkoumala blůzy, které jsem si koupila a nesla v igelitce. Při té příležitosti jsem se dozvěděla, že Tesco používá nejen plastové zabezpečovací zařízení, ale i lepené proužky. Nenašla nic,“ popisuje svůj zážitek mladá žena, která poté musela dvakrát projít bezpečnostním rámem, který signalizoval, že něco zabezpečeného by mělo být v batohu, kde žena měla učebnice a koupené potraviny. „Paní byla v rozpacích. Jistě má v takových případech nařízeno požádat o ukázání obsahu tašek. Zavolala si na pomoc kolegu, který byl o poznání razantnější. Neměla jsem na vybranou. Pokud bych totiž odmítla ukázat jim obsah batohu, vypadalo by to, že mám co skrývat. Pán mě odvedl do kanceláře, kde jsem vše poctivě vyndala. Zdrojem pípání byl nalepený zabezpečovací proužek na vnitřní straně papírové krabice s ovocným müsli,“ uvedla Dadková a dodala: „Nechci ani domýšlet, jaké důsledky může tento incident mít pro můj profesní život, pokud mě viděl některý z 650 studentů naší školy, jak pod dohledem zaměstnanců Tesca vyndávám svůj nákup z batohu a dvakrát cvičně procházím bezpečnostním rámem.“
Žádná omluva
Stejně perné chvíle prožila i 14letá Klatovanka. „S kamarádkami jsme šly do Tesca a já jsem si koupila bonbony. Zaplatila jsem u kasy, při odchodu se ale rozpípal rám. Pán z ochranky mě zastavil a řekl, ať projdu znovu. Pípalo to, a tak jsem měla projít bez batohu. Už to nepípalo, tak mi řekli, abych šla do kanceláře, kde jsem musela ukázat věci z batohu. Ukázalo se, že pípalo velké balení žvýkaček, které jsem dostala od babičky a na kterém z jiného obchodu zůstal kód,“ vzpomíná dívka, které se prý nikdo ani neomluvil. „Jen mi řekli: Tak odejdi,“ líčí školačka, jež se od té doby Tescu vyhýbá, protože má pocit, že se tu na ni dívají jako na zlodějku.
Šikanují nás
Podle Dadkové nejsou oba případy ojedinělé. „Před Vánoci jsem byla svědkem takovýchto situací několikrát. Zřejmě proto, že ne všichni pokladní uměli správně odkódovat zabezpečení kosmetických balíčků. Pokladní, u které jsem platila, mě na to upozornila,“ tvrdí pedagožka, podle níž je evidentní, že Tesco ví o problému s falešným alarmem, což dokazuje i to, že se jí ptali na „rizikové“ předměty, jako jsou žvýkačky, klíče od auta s dálkovým ovládáním nebo nově zakoupené oděvy, a to i jinde. „Jenže Tesco očividně problém neřeší. Je jim milejší šikanovat zákazníky, než aby třeba do odstranění závady zabezpečení nepoužívali,“ stěžuje si Dadková.
Klíče pípat mohou
„Na prvním místě bychom se chtěli oběma zákaznicím omluvit,“ reagovala na oba případy mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová poté, co ji s nimi Deník seznámil. „V našich obchodech používáme systém preventivních bezpečnostních opatření. Jejich součástí jsou i ochranné rámy umístěné u pokladen, které využívají celosvětově používanou špičkovou technologii. Ochranný rám je koncipován tak, aby vybrané druhy zboží byly chráněny zvláštními bezpečnostními prvky. Ty jsou pracovníky pokladen po zaplacení deaktivovány, a tudíž nemůže ke spuštění bezpečnostních rámů dojít. Bezpečnostní rám ale může reagovat i na zboží zakoupené v jiném obchodě, pokud by bezpečnostní prvek obchodu, kde zboží bylo zakoupeno, nebyl na pokladně deaktivován. Na klíče od auta bezpečnostní rám reagovat může pouze tehdy, pokud by součástí klíčů bylo dálkové ovládání centrálního zamykání vozu a toto dálkové ovládání by pracovalo na stejné frekvenci jako bezpečnostní rám,¨ vysvětlila Karasová.
„Máme velmi přísné interní procesy, jak mají pracovníci postupovat. To znamená, že slušné chování a omluva jsou samozřejmostí. Když požádají zákazníka o spolupráci, měli by se ho zeptat, zda chce zůstat u pokladny, nebo jít stranou. Každému vyhovuje něco jiného,“ doplnila mluvčí Tesca.
Omluvit se měli
Společnost Tesco přiznala, že pokud jde o chování jejích pracovníků v obou uvedených případech, došlo k selhání lidského faktoru. „Z tohoto důvodu se ředitel obchodu zavázal, že veškeré pracovníky interní i externí bezpečnostní agentury znovu proškolí, jak podobné případy řešit, a to s důrazem na citlivé posouzení každého konkrétního případu,“ slíbila Karasová.
Jenže obě neprávem nařčené zákaznice potupu ještě nevstřebaly. „Vůbec se mi tam nechce chodit,“ říká školačka a stejný názor má i Markéta Dadková: „Já se kriminalizovat nenechám. Za to mi nestojí ani ta největší sleva na světě.“