Nemožnost příjímání pošty od úřadů či soudů hrozí firmám, které si dosud nevyzvedly přihlašovací údaje pro přístup do datové schránky. Zákonná povinnost používat datovou schránku platí od 1. listopadu pro právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku a orgány veřejné moci. Na aktivaci datové schránky tak mají firmy a instituce ještě dva dny, k 1. listopadu budou aktivovány datové schránky všem, kteří je mají zřízené ze zákona a neaktivovali si je sami.

O proškolení pracovníků obcí ve svém správním území se postaral Městský úřad Sušice. „Školením na používání datové schránky u nás prošlo 93 zaměstnanců obcí a jimi zřizovaných organizací i pracovníci městského úřadu a organizací zřizovaných městem,“ uvedl informatik MÚ Sušice Jan Löffelmann. „Městský úřad schránku spustí 1. listopadu. Uvidíme, jak se datové schránky osvědčí, záleží na tom, jak je přijme veřejnost. Komunikaci prostřednictvím datové schránky musejí používat pouze úřady, právnické osoby mohou s úřadem, i když datovou schránku mají, stále komunikovat písemně,“ doplnil Löffelmann.

Pokud bude chtít adresát dokument i v papírové podobě, bude si jej muset nechat potvrdit přes Czech POINT za poplatek. „V souvislosti se zavedením datových schránek se zvětší i počet Czech POINTů. Ze třiceti obcí ve správním území MÚ Sušice bude nyní dostupný v šestadvaceti,“ dodal Löffelmann.
Ostrý start čeká datové schránky až v pondělí 2. listopadu, ti, kteří už schránku aktivovali, zatím velký provoz nezaznamenali. „Schránku máme aktivovanou už od 14. října. Zatím přišlo asi pět zpráv, převážně z krajského úřadu, 'rozjede' se to zřejmě až od příštího týdne,“ řekl Deníku vedoucí odboru vnitřních věcí MÚ Klatovy Milan Jarošík. „Zatím jsme nedostali nic, pravděpodobně to začne fungovat naplno skutečně až od 1. listopadu. Schránku máme zavedenou asi dva týdny,“ potvrdil jednatel klatovské společnosti Investtel Petr Nejdl.

Řada firem i institucí nechala aktivaci datové schránky na poslední chvíli. Ze zákona bylo v celé ČR zřízeno 9088 schránek orgánům veřejné moci a 330 570 schránek právnickým osobám. K 27. říjnu bylo aktivováno 2202 schránek úřady (24 %) a 70 609 firmami (21 %).

„V souvislosti s blížícím se datem spuštění ostrého provozu datových schránek se množí telefonáty na informační linku. Lidé se na operátory obrací i se žádostí o poskytnutí základních informací k datovým schránkám, tím je ovšem linka přetěžována. Doporučujeme proto klientům, aby před zavoláním na informační linku zkusili požadované informace najít na webové stránce www.datoveschranky.info, kde je možné i podle IČ nebo jména právnické osoby zjistit, zda byla společnosti ze zákona zřízena datová schránka nebo se obrátili na svou doručovací poštu a zjistili, zda tam mají uloženou zásilku s přístupovými údaji, které pošta ukládá na devadesát dnů, a teprve potom volali infolinku 270 005 200,“ doporučila tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Kvůli zásilkám s přístupovými údaji je prodloužena i provozní doba pošty Klatovy 1, do pátku 30. října je možné tyto zásilky vyzvednout až do 19 hodin.