„Je skvělé, že konečně budou silnice opravené a bude tady i víc parkovacích míst. Když se ale dívám na tu silnici, která se již díky krajnicím chodníků začíná rýsovat, tak si myslím, že je hrozně úzká. Když tady pojedou dva autobusy proti sobě, tak si myslím, že to bude skřípat. Podle mě je to hodně úzké,“ řekl Klatovan Jan Kroupa.

Cílem rekonstrukce Podhůrecké ulice je oprava technického stavu vozovek a chodníků, ale i kompletně nové prostorové uspořádání ulice. Při návrhu nového stavu byl proti původnímu uspořádání kladen důraz na dostatečný počet parkovacích stání a na zklidnění komunikace. „Z hlediska šířkového uspořádání navržená komunikace plně odpovídá požadavkům platných norem. Průjezd vozidel okružní křižovatkou byl prověřen vlečnými křivkami pro návěsovou soupravu. Tím je zajištěn průjezd prakticky všech typů vozidel – od nákladních vozidel zásobování, přes autobusy, hasiče, po kamion. Zvolená šířka komunikace 6 respektive 6,50 metru plně odpovídá platné normě pro projektování místních komunikací. Navíc v případě většiny kolmých parkovacích stání bude možné parkovat s přesahem vozidla přes obrubník, takže parkující auta budou ještě více oddálena od provozu. Zvolená šířka komunikace odpovídá trendům dopravního zklidňování,“ vysvětlil vedoucí hospodářského odboru klatovské radnice František Kocfelda.

V rámci dopravní zklidňování jde o opatření, pomocí kterých mají být řidiči podvědomě vedeni ke klidnější, pomalejší a opatrnější jízdě. Cílem dopravního zklidňování je zvýšení bezpečnosti provozu v zastavěném území na komunikacích, a to stavebními úpravami, které působí i podvědomě, nikoliv dopravním značením, které může řidič přehlédnout nebo i ignorovat. „V ulici jsou uplatněny tři důležité prvky dopravního zklidňování. V první řadě jde o šířku komunikace, která je v úseku mezi ulicemi Nádražní a Cibulkova navržena v šířce 6 m a mezi ulicemi Cibulkova a Máchova, tj. v úseku s pravidelným provozem autobusové dopravy, v šířce 6,5 m. Užší komunikace vede řidiče podvědomě k opatrnější, pomalejší a ohleduplnější jízdě. Druhým prvkem je vyvýšení přechodů formou příčného zpomalovacího prahu, čímž je zajištěno snížení rychlosti vozidel zejména před přechody pro chodce. Třetím významným zklidňovacím prvkem je návrh okružní křižovatky, čímž dojde ke zpomalení vozidel projíždějících křižovatkou,“ popsal Kocfelda.

Ilustrační foto
Trať mezi Plzní a Klatovy uzavřela tragická nehoda, vlak usmrtil dívku

Zklidňování dopravy je v daném místě žádoucí, jelikož se tam nachází mateřská škola i obchody. „Ulice je ve sklonu, zejména vozidla jedoucí po široké ulici z kopce tak mají tendenci dosahovat vyšších než bezpečných rychlostí, a to v kombinaci s přechody pro chodce zacloněnými zaparkovanými vozidly může vést k tragické nehodě,“ poznamenal Kocfelda.

Součástí úprav ulice je také změna uspořádání parkovacích stání. Nově se navrhuje převážně parkování kolmé, čili bude vyšší počet míst. Zároveň bude kvůli bezpečnosti provozu stavebními úpravami zabráněno parkovat v místech, kde by vozidla mohla překážet rozhledu - v křižovatkách nebo u přechodů pro chodce.