Statisíce korun investují šumavské obce každou zimní sezonu do úprav běžeckých stop. Možnost získat dotaci je ovšem malá a ti, pro něž obce stopy upravují, tedy běžkaři a majitelé hotelů, ve kterých běžkaři bydlí, se do finančního přispívání příliš nehrnou.

Zhruba šedesát kilometrů stop od Prenetu až po Novou Hůrku upravuje město Železná Ruda. „Předloňská sezona nás přišla na zhruba 370 tisíc korun, tehdy jsme získali dotaci zhruba 70 tisíc z fondu přeshraniční spolupráce. Loni to bylo o něco levnější, na letošní rok jsme žádali o tu samou dotaci, ovšem už jsme neuspěli. Udělali jsme tedy inovaci v tom, že naše stopy upravujeme jako napojení na Šumavskou magistrálu, kterou má na starosti Regionální rozvojová agentura Stachy, a přidali jsme také tři okruhy pro pěší a na to požádali o dotaci. Uvidíme, jestli něco dostaneme,“ popsal financování úpravy stop železnorudský místostarosta Milan Kříž.

Z rozpočtu platí běžecké stopy i obec Horská Kvilda, která zajišťuje úpravu cca třiceti kilometrů. „O dotacI jsme samozřejmě požádali, z evropských strukturálních fondů, výsledek ale budeme vědět až v květnu. Úprava stop nás přijde na sto až dvě stě tisíc korun za sezonu, záleží na sněhových podmínkách,“ uvedla starostka Horské Kvildy Simona Hnátková.

Běžecké stopy jsou službou pro návštěvníky, těží z nich také ubytovací zařízení. „Úpravu stop samozřejmě nechceme zrušit, je to služba návštěvníkům. Ovšem jedním z argumentů, proč byla zamítnuta naše žádost o dotaci z fondu česko–bavorské přeshraniční spolupráce, bylo, že německá strana nesouhlasí s tím, aby o dotaci žádaly obce, ale že by to měla být věc podnikatelů v oblasti turistiky. Což na německé straně pravděpodobně funguje, a v budoucnu by se finančně na úpravě stop měli podílet podnikatelé i u nás,“ vysvětlil Kříž.

Běžkaři nepřispívají

Možnost podílet se na financován úpravy stop mají i samotní běžkaři. Například v informačním centru v Srní mohou přispět zakoupením samolepky za třicet nebo odznaku za sto korun, Modrava uvádí na internetových stránkách Bílá stopa číslo bankovního účtu pro příspěvky na úpravu stop. Příspěvky se ovšem příliš nehrnou.

„Samolepky a odznaky prodáváme v infocentru od začátku sezony, odezva je ovšem nulová. Přitom jde o symbolické částky, na sjezdovce zaplatí lyžaři podstatně více a ani nemrknou. Oslovili jsme i podnikatele, ani od nich zatím ale není velká odezva. Úprava stop nás přitom přijde na zhruba dvě stě tisíc korun za sezonu, což pro obec znamená značnou díru v rozpočtu,“ postěžovala si starostka Srní Ivana Pěčová.

Lepší zkušenosti nemají ani v Modravě, která upravuje přibližně 40 kilometrů. „Do úpravy stop investuje obec z rozpočtu kolem půl milionu korun za sezonu, pořídili jsme si i vlastní rolbu a skútr. Zájem o příspěvky ze strany lyžařů je ovšem nulový. Lyžaři úpravu stop často kritizují, ale aby se podíleli aspoň symbolicky i finančně, to ne. Jediným příspěvkem, který jsme zatím dostali, bylo dvacet tisíc korun od jedné z klatovských firem,“ řekl Deníku modravský starosta Antonín Schubert.