Vypracovat ale úkol jen překopírováním textu je sice jednoduché, ale i učitelé mají své metody, jak tento podvod odhalit.

„Když se učím, zjišťuji si i některé informace na internetu, například u přírodopisu, chemie či jazyků. Pomáhá mi a raději se u něj učím než nad učebnicí,“ uvedla žákyně osmé třídy Základní školy Plánická ul. v Klatovech Jana Janečková. Někteří stále zůstávají věrni „starým“ metodám. „Učím se z knížek a sešitu, internet k tomu nepoužívám, protože informace nejsou přehledné,“ řekla Deníku studentka Střední školy zemědělské a potravinářské Veronika Chorušová. „Stává se celkem často, že někdo zkopíruje text z internetu do svého úkolu. V pořádku to rozhodně není, protože někteří si s úkolem dají více práce, vytáhnou informace z knihy či různě s nimi pracují a ověřují je,“ dodala studentka.

Podle průzkumu nakladatelství Fraus, jsou pro 68 % učitelů internetové vyhledávače preferovaným zdrojem informací. „Některé informace si studenti na internetu mohou vyhledat. Pokud jde o referáty, ve kterých čerpají z internetu, je nutné, aby uváděli zdroj. S plagiátorstvím se setkáváme u úkolů i diplomových prací. U těch to lze odhlalit speciálním programem. Nestává se to ale často, práci pak studenti musí předělat,“ informoval zástupce ředitele Vyšší odborné školy a obchodní akademie v Klatovech Jiří Bureš. „Internet nevnímáme jako konkurenci či problém. Studenty vedeme k práci s internetem a učíme je pracovat s informacemi,“ sdělil ředitel Gymnázia J. Vrchlického Jiří Šlégl. „Studentům nesmíme situaci ulehčovat tím, že bychom jim téma práce zadávali tak, aby se úkoly daly z internetu převzít. Vhodnější zadání je například srovnávací téma, kdy nad ním musí sami přemýšlet,“ doplnil Šlégl.