A to i když při nedávné maturitní generálce celkem bez problémů zvládli těžší verzi. Přihlášky k maturitní zkoušce museli studenti odevzdat do 15. listopadu.

„Zatímco při říjnovém testu si snad s výjimkou dvou tří studentů všichni vybírali těžší verzi testů, v přihláškách ke skutečné maturitní zkoušce je tomu právě naopak. Jdou do nejistoty, ve státní maturitě je spousta nových věcí a naprostá většina vysokých škol nebude v přijímacím řízení brát zřetel na absolvovanou verzi maturity, takže je naprosto logické, že nechtějí riskovat,“ řekl Deníku zástupce ředitele sušického gymnázia Ivan Kratochvíl.

To potvrdil i student 4. B klatovského Gymnázia Jaroslava Vrchlického Tomáš Lorenc. „V profilové části jsem si vybral biologii a chemii, chci totiž jít na lékařskou fakultu. Ve společné části pak nižší verzi matematiky, která se mi bude hodit také, a nižší vezi testu češtiny. Zkoušel jsem sice vyšší test a udělal jej, ale nechtěl jsem zbytečně riskovat,“ řekl Deníku.

Ve společné části mají studenti povinnou zkoušku z českého jazyka a matematiky nebo cizího jazyka. „Většina studentů si v povinné části vybrala nižší úroveň testu, řada jich ovšem postupovala způsobem, který jim byl doporučen přímo v materiálech od CERMATu (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, pozn. red.), totiž že vyšší úroveň si vybrali jako nepovinnou zkoušku. Když pak uspějí, bude se jim počítat vyšší obtížnost, a když neuspějí, tak se nic neděje, protože to byla nepovinná zkouška. My z toho ovšem příliš velkou radost nemáme, protože tím se maturity protahují. I když to je nepovinná zkouška, má, kromě matematiky, ústní část a naroste tak počet dnů, které budeme na maturity potřebovat,“ vysvětlil ředitel klatovského Jiří Šlégl.

Podle Šlégla nejsou dvě úrovně testů u státní maturity logické. „Proto má maturita společnou část, která by měla zkoušet to, co mají střední školy společné. Společná je určitě čeština, já bych uvítal i matematiku, i když proti tomu je značný odpor, a samozřejmě cizí jazyk. Cíl výuky třeba angličtiny na gymnáziu a na odborné škole se přece nijak neliší. Dalším problémem je celková úroveň studentů. Stačí se podívat na výsledky maturitní generálky u matematiky. Většina studentů si vybrala lehčí verzi, nemuseli si navíc matematiku vůbec vybírat, pokud jsou v ní slabí, a ona to skoro polovina maturujících neudělá (na klatovském i sušickém gymnáziu uspěli v matematice všichni, pozn. red.). Ale i když mám ke státní maturitě řadu připomínek, jsem za generálku rád, aspoň ukázala skutečné problémy a skutečnou úroveň školství. Samozřejmě platí, že to bylo na začátku školního roku, takže řadu věcí neprobrali, nepřipravovali se na to, ale vzhledem k tomu, že úroveň lehčí verze testu z matematiky odpovídá lepší deváté třídě základní školy, je to prostě bídné,“ netajil se zklamáním ze současné úrovně českého školství Šlégl.

„Školství je všeobecně v úpadku. Je třeba zvednout úroveň vzdělávání a začít u učitelů už na pedagogických fakultách. Státní maturita by v budoucnu být mohla, ale v současném stavu by ty peníze mohly být ve školství využity lépe,“ myslí si ředitel Integrované střední školy Klatovy Miroslav Karnet.