Celkem přibylo 31 pomyslných nových křížků. Jediným pozitivem na smutné statistice je, že zemřelo o tři lidi méně, než v roce 2021. Dalším plusem, který ukazují čerstvá data nehodovosti v kraji, je, že i v roce 2022 klesal počet nehod s chodci. Alarmující naopak je, že se zvýšil počet nehod zaviněných opilým řidičem.

Celkem vloni v Plzeňském kraji dopravní policisté zaevidovali 3890 dopravních nehod, což je o 24 méně než v roce 2021. „Počet nehod s následky na zdraví či životě se od roku 2019 pohybuje téměř ve shodných hodnotách. V roce 2022 jsme takových událostí zaevidovali 1285, o 21 méně než v roce 2021,“ informoval krajský policejní ředitel Jaroslav Vild. Doplnil, že nejčastější příčiny dopravních nehod jsou z dlouhodobého hlediska stejné. V roce 2022 to byl opět především nesprávný způsob jízdy (2 326 případů, nárůst o 75), kam patří např. telefonování za jízdy, dále nepřiměřená rychlost (688 případů, pokles o 100), nedání přednosti v jízdě (417 případů, nárůst o 42) a nesprávné předjíždění (62 případů, pokles o 5). Celková hmotná škoda přesáhla 292 miliónů korun.

TechTower.
TOP 5 největších staveb loňského a letošního roku v Plzni

Už koncem loňského roku Deník upozornil, že Plzeňský kraj má problém s velkým množstvím řidičů, kteří havarují pod vlivem alkoholu. Podle statistik České kancelář pojistitelů patří hned tři tamní okresy (Plzeň-sever, Tachov a Klatovy) v tomto ohledu mezi deset nejhorších v celé republice. I policejní statistika potvrzuje, že situace není dobrá. „Počet dopravních nehod, při kterých byl řidič - viník pod vlivem alkoholu, meziročně stoupl. Celkem jich bylo 332, což je o 42 více než v roce 2021. Viníků s alkoholem do 1 promile bylo 76, nad 1 promile pak 256,“ uvedl Vild. Řidičů pod vlivem jiných omamných látek policisté evidovali podle něj „jen“ 23, to je o 11 méně než v roce předchozím.

Pozitivní je naopak klesající počet nehod, v nichž jsou účastníky chodci. Vloni to bylo 144 případů, o 11 méně než předloni. „Tento typ nehod má ale většinou nejtragičtější následky, což dokládá i nepříznivá statistická bilance z roku 2021, kdy na silnicích našeho kraje zemřelo 12 chodců. Z toho důvodu byla problematika bezpečnosti chodců v loňském roce stanovena jako jedna z hlavních priorit našeho krajského ředitelství,“ řekl Vild s tím, že bezpečnosti chodců se proto policisté ve zvýšené míře věnovali jak po linii represivní (zvýšený výkon služby v blízkosti přechodů pro chodce, na vytipovaných křižovatkách apod.), tak i po linii prevence. V září spustili také novou preventivní kampaň s názvem „Všichni jsme chodci“.

V uplynulém roce zemřelo v souvislosti s dopravními nehodami 5 chodců, a to 2 lidé na Klatovsku, 2 na Rokycansku a 1 na Domažlicku. V Plzni, kde je riziko této nehody pochopitelně největší, nebyla pro žádného chodce vloni srážka s autem fatální, 78 jich ale bylo zraněno.