Obyvatelé dotčených obcí mají možnost nahlédnout do posudku, který zkoumá vlivy na životní prostředí. Město Janovice nad Úhlavou uplatňuje opakovaně nesouhlas s předloženým záměrem. „V první řadě je nutno uvést, že návrh na vymezení dobývacího prostoru je v rozporu s platnou územně plánovací dokumentací města Janovice nad Úhlavou. Hlavním důvodem našeho nesouhlasného stanoviska je především prokazatelné zhoršení bezpečnosti v dopravě a celkově nepříznivý dopad na bezpečnost, zdraví a životy obyvatel i celkovou pohodu bydlení v sídlech, zejména pak ve vlastním městě Janovice nad Úhlavou," informoval starosta Janovic Michal Linhart. „Město proto zašle ministerstvu životního prostředí znovu nesouhlasné stanovisko," dodal Linhart. V Janovicích sepsali v minulosti petici, která byla proti těžbě a podpořily ji stovky podpisů tamních obyvatel.

Doprava je jeden z hlavních důvodů, proč se záměrem těžit nesouhlasí v Nýrsku. „Pokud víme, tak těžaři neuvažují o tom, že by vytěžený materiál vozili po železnici, která je v dosahu plánovaného lomu. Silnice je už dnes hodně vytížená, v podstatě každý rok se na ní stane smrtelná nehoda. A na jejím technickém stavu se to podepíše negativně. Zastupitelstvo města vydalo – nebo spíše potvrdilo – nesouhlasné stanovisko. A nezměníme ho, dokud nám obyvatelé nedají jasně najevo, že těžbu chtějí," konstatoval starosta Nýrska Miloslav Rubáš.
Obyvatelé obcí obvykle s tím, že by se v jejich okolí mělo těžit a po silnicích by jezdily desítky nákladních aut, nesouhlasí. „S těžbou zásadně nesouhlasím. Přinese pouze komplikace, jako nárůst dopravy, hluk a změnu krajiny. Nákladní doprava je v Bystřici už teď hodně hustá. Po otevření nového mostu u Úborska jezdí přes Bystřici kamionů více než dost. Neumím si představit, že by jich tudy jezdilo několik desítek za den. Jezdí za mnou vnoučata, bylo by to i pro ně nebezpečné," nesouhlasí s těžbou Josef Trylč z Bystřice. „Neumím si představit, že nám kousek od domu bude jezdit spousta aut z lomu," konstatovala Eva Semelová z Janovic. V Pocinovicích sepsali lidé petici proti těžbě. Ta má dnes téměř dvě stovky podpisů. „Obec bude zasílat ministerstvu životního prostředí nesouhlasné stanovisko a petici k němu přiložíme. Jde nám především o to, aby byl jasně vyloučen provoz nákladních aut přes naši obec," uvedl starosta Pocinovic František Rada.

Ne každý člověk, kterého Deník oslovil, je ale proti. Proti záměru těžit nic nenamítá například Miroslav Janda, který v Úborsku provozuje penzion. „Já nejsem proti žádnému podnikatelskému záměru, pokud to nikoho neomezuje. Myslím si, že lidem to může přinést i prospěch. Vzniknou nějaká pracovní místa a po ukončení těžby tam místo lomu bude jezero, které může sloužit k rekreaci, a i to je možnost k nějakému podnikání," řekl Deníku Janda.

Těžaři na svém záměru těžit trvají. Odmítají, že by doprava postihla například Bystřici a Pocinovice. „Veškerý odvoz vytěženého materiálu se povede po komunikaci, která se napojí na hlavní silnici. My ji musíme zrekonstruovat, vybudovat odbočovací pruh a přijmout další opatření. Nelze vyloučit, že by některý řidič jel svévolně jinudy, ale to se dá vyřešit ve spolupráci s dopravními inspektoráty. V lomu vznikne pět pracovních míst, po dokončení těžby, kterou plánujeme na přibližně 12 let, zůstane na místě lomu jezero, které nabídneme k využití například rybářům, vhodné bude i k rekreaci," uvedl jednatel společnosti Klatovské štěrkopísky Radim Procházka.