„Vnuk vzlykal tak, že se pozvracel. Pak přiznal, že ho třídní učitel Jaromír Skalák zmlátil, protože zapomněl nějaké desky a úkol,“ vypráví jeho babička Marie Vodičková. Když běžela rozzuřená do 33. základní školy na Skvrňanech, kam její vnuk chodí, učitel se k facce přiznal. Potvrdil to i včera před Deníkem s tím, že toho lituje.

„Byla jsem vzteky bez sebe a chtěla jsem v tu chvíli podat trestní oznámení. Ve škole mě ujistili, že to vyřeší, tak jsem se uklidnila. Ale pak jsem slyšela, jak hned druhý den po incidentu, kdy měl jít s dětmi do kina, hlasitě vyhrožoval, že jestli někdo bude zlobit, nic mu nebrání použít násilí,“ vypráví Vodičková. Přiznává, že Marek není zrovna andílek, má problémy s učením, trvá však na tom, že násilí by žádný učitel používat neměl.

Učitel Skalák tvrdí, že jediné, co by si přál, je celou situaci vrátit zpátky. „Samozřejmě, že to, že jsou s Markem neustále problémy, mě neomlouvá. Můj problém je, že mám ty děti doopravdy rád, je to pro mě víc než práce. Chci, aby z nich něco bylo. Je to moje třída. Na Marka si ten den stěžovali asi tři mí kolegové a to je neustále. Nikdy nic nemá a nereaguje na připomínky,“ vysvětluje Skalák, který na škole učí dějepis, občanskou nauku, francouzštinu a rodinnou výchovu.

Psát Markovi poznámky prý není k ničemu. „Kdyby mi na něm nezáleželo, nechám to být, ať si má ředitelskou důtku, nebo ať propadne. Ale to já nechci. Lituji toho, nebylo to dobře,“ kaje se učitel.

Zastává se ho i ředitelka školy Jitka Justová. „Je to jeden z nejlepších učitelů, jakého máme, děti ho vydrží poslouchat celou hodinu bez přerušení, jeho výklad je zajímavý a poutavý, hodně je naučí. Navíc jako chlap má přirozenou autoritu a zatím si na něj nikdo nestěžoval,“ říká Justová.

Učitelovo chování tím ale prý nijak neomlouvá. „Na druhou stranu, ačkoliv je Marek vyloženě slabý žák, ani jeden z rodičů, ani babička nikdy nebyli na žádné konzultaci, které pořádáme každý poslední čtvrtek v měsíci. Termíny má každý žák vypsané v žákovské knížce. Nespolupracují s námi. Přitom by stačilo se domluvit, jako to děláme s jinými rodiči,“ vysvětluje ředitelka.

Podle Markovy babičky je učitelova pověst vyhlášená. Deník se proto ptal před školou anonymně žáků. „Věřím tomu, že učitel Skalák tu facku dal, lehce se rozčílí. Jednou mě chytil pod krkem, ale nic mi neudělal,“ přiznává drobná osmačka. Dodává, že jako pedagog je vynikající. „Hodně nás naučí, umí to hezky podat,“ říká dívka. Bezproblémový připadá učitel klukům z devítky. „Je dobrý, žádný problém jsme s ním neměli. Ale je fakt, že to bere děsně vážně, ty jeho dějiny,“ směje se trojice kluků.

Plzeňský psycholog Karel Bröckl konstatuje, že facka může být někdy nejlepším a nejefektivnějším řešením situace. „Neříkám, že je to správně, ale dokážu si představit, že žák dostane učitele do naprosto bezvýchodné situace. Neměl by jej nikdy potrestat před třídou a nemělo by to být v afektu a se zdravotními následky,“ míní Bröckl. Doplňuje, že dnešní děti s možností, že je učitel potrestá fyzicky, vůbec nepočítají a to je vykolejí.