Členové AMK Trabant Plzeň přijeli se svými vozy před Centrum Caolinum Nevřeň, kde vrcholila jejich zahajovací akce. „Jde o zahájení motoristické sezony. Dopoledne se dělala technická kontrola před sezonou v klubové dílně, kde si naši členové měli možnost nechat zkontrolovat brzdy, elektroinstalaci, spodek a podobně. Pak osmnáct posádek odstartovalo na orientační jízdu po okolí Plzně. Poté jsme se přesunuli k infocentru v Nevřeni, kde se posádky podívaly do kaolínových dolů a lidé si mohli prohlédnout vozidla a dozvědět se o činnosti našeho klubu i o muzeu v Plzni-Lobzích, které představuje veškerá vozidla bývalého koncernu IFA a zahajuje svoji činnost v neděli,“ sdělil Pavel Křovák z výboru plzeňského Trabant klubu, který je dle jeho slov největším v republice. Má přes sto členů, kdy většina z nich nevlastní jen jednoho Trabanta. „Dá se říct, že náš klub spravuje zhruba trojnásobek trabantů než je členů. Jsme takovou mekou vozidel DDR na Plzeňsku,“ poznamenal Křovák.

Velikonoční jarmark v Horažďovicích.
Na velikonočním jarmarku bylo možné si uplést i pomlázku

A i když se vozy Trabant přes 30 let nevyrábí, zatím nemají problém je opravovat, mají i vlastní sklad náhradních dílů. „Trabant už je nyní v podstatě historické vozidlo, tak to má svoje mouchy. Ale musím říci, že některé vozy jsou možná v lepším stavu, než když byly nové. Členové klubu to mají jako hobby, věnují tomu péči a hlavně auta už neslouží běžnému provozu, jezdí se s nimi za hezkého počasí, což bylo dnes zrovna trochu na hraně, kdy jsme se rozmýšleli, zda vyjet. Dokonce přijel i jeden kabriolet, ale ten až do odpoledne nevydržel,“ uvedl Křovák.

V Nevřeni byl k vidění Trabant 600, první model vyráběný na přelomu 50. až 60. let, početně vévodil Trabant 601, který se vyráběl do roku 1990. Návštěvníci si prohlédli i čtyřtaktní Trabant, poslední model s motorem Volkswagen Polo, jehož výroba skončila 30. dubna 1991. „Máme tady i valník Barkas 1000, který čas od času naloží i nějakého Trabanta, takže je to takový improvizovaný odtah, ale těch závad moc není, že by Trabant zůstával někde nepojízdný, to se nám nestává,“ dodal Křovák.