Vyplývá to z rozhodnutí Rady Plzeňského kraje (jde o usnesení 1664/21). České dráhy odpověděly, že případ nebudou komentovat. Na stránkách kraje je k dispozici kompletní korespondence kraje s dopravcem. Kraj upozornil České dráhy na neplnění smlouvy už v roce 2019, kdy v dopise přesně vyjmenovává, jaké soupravy nasadil v rozporu se smlouvou. České dráhy kontrakt nedodržují dodnes.

Studie nového nemocničního areálu v Plané.
PODÍVEJTE SE, jaká je budoucnost krajských nemocnic, do kterých jde půl miliardy

Hlavním problémem Českých drah bylo, že i přes řadu upozornění měly zajistit nasazení vozu Bfhpvee (Sysel). Místo něj nasazoval trvale jeden vůz řady Bdtee, aby dosáhly stanoveného počtu vozů. Současně šlo i o nasazení dalších vozů řady BD nebo B před proměnou interiéru, což smlouva neumožňovala.

„Ve smlouvě je požadována klasická vratná souprava, nemusí se jednat o nové vozy, minimálně však po rekonstrukci interiéru, vybavena prostředky bezdrátové komunikace, které budou umožňovat cestujícím přístup na internet ve formě wifi, všechny vozy soupravy budou vybaveny kotoučovými brzdami,“ uvedl kraj v prvním oznámení o chystané pokutě. Pokuta se týká i omezeného nasazování nových elektrických jednotek řady 650 RegioPanter.

Sankce i za nasazení vozů na jiné vlaky

Vladimír Kostelný z Českých drah na výtky Plzeňského kraje uvedl, že nedostatek vratných souprav souvisel především s chybějícími lokomotivami řady 362 a 363, které se pro tyto vlaky používaly. Mimo provoz jich bylo sedm. Nenasazování RegioPanterů vysvětlily ČD garančními opravami nebo náhlými závadami. Potíže se přitom táhly celý rok 2019, kraj informoval České dráhy o udělené pokutě pravidelně každé čtvrtletí.

Úplně poprvé bude v Plzni v sobotu 16. října uvedena mistrovská opera Leoše Janáčka Věc Makropulos. Na snímku Ivana Veberová a Petr Horák.
Plzeňské divadlo uvede poprvé Janáčkovu Věc Makropulos

Kraj navíc České dráhy pokutoval i za to, že některá vozidla smluvně určená pro provoz v Plzeňském kraji byla použita na jiné výkony mimo kraj nebo pro rychlíky objednané ministerstvem dopravy bez souhlasu kraje. „Je potřebné přiznat, že jsme se v zájmu zajištění síťové služby řídili potřebou provozu a kultury cestování a ne striktním dodržováním uzavřené smlouvy. Pro nedostatek potřebných vozů na jiných výkonech jsme s dopravním citem umožnili použití vozů mimo smlouvu,“ uvedl Kostelný.

Podobně vysoké pokuty v řádu milionů korun za nedodržení požadovaného nasazení vlaků jsou v Česku zatím spíše výjimkou. České dráhy přitom samy v době porušování smlouvy upozorňovaly Plzeňský kraj, že vítěz soutěže na jiné výkony nemá vhodná vozidla.