VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Svět poznávají tvořivě a hrou

Klatovy – V Mateřské škole U Pošty v Klatovech vyučují děti alternativním způsobem.

28.1.2012
SDÍLEJ:

Děti ze třídy s waldorfskou pedagogikou čekají na čtení pohádky.Foto: Tereza Svobodová

Neumí sice ještě ani pořádně číst a psát, přesto už teď mohou částečně rozhodovat, co chtějí a co ne. Postupně se učí, jak získat vnitřní jistotu a samostatnost, dokáží nést zodpovědnost samy za sebe. Takové děti najdete v mateřských školkách, kde se učí tzv. waldorfskou pedagogikou. Co tento styl výuky obnáší, Deník zjišťoval v Mateřské škole U Pošty v Klatovech, kde se v jedné ze čtyř tříd waldorfská pedagogika uplatňuje od roku 2000.

Důraz na individualitu i společenství

Mezi důležité principy waldorfské pedagogiky patří rozvíjení schopností každého dítěte a porozumění jeho individualitě. „Děti mají možnost vybrat si, s čím a s kým si chtějí hrát, neurčujeme jim, co mají dělat a jak,“ říká Emilie Vítková, která zde vyučuje a přišla s nápadem tyto metody ve třídě zavést. Volnost se kromě her projevuje i v jiných činnostech. Třeba v kreslení učitelky vypráví pohádky nebo zpívají písničky, na jejichž téma děti kreslí, ale neříkají jim přesně, co mají vytvořit. Obrázek pak nechají tak, jak ho dítě nakreslí, protože jde o jeho vyjádření. Děti si také smí samy rozhodovat, co budou jíst, a nikdo je nenutí, aby po obědě spaly.

Neznamená to však, že by děti ve školce rozmazlovali nebo jim dovolili dělat úplně všechno, co se jim zlíbí. „Některá rozhodnutí samozřejmě musí udělat dospělý. Dítě neurčuje, co paní kuchařka připraví k obědu, ani to, že třeba vůbec nebude chodit na procházky. Chceme však, aby se naučilo rozhodovat samo za sebe v ohledech, které jsou mu blízké, například jestli chce chleba suchý nebo namazaný. S vývojem se rozhodování může rozšiřovat do jiných oblastí. Řekla bych, že děti od nás odcházejí soběstačné a dokáží si spoustu věcí samy vyřídit,“ dodává Vítková.

Ačkoli se může zdát, že tato metoda vede ke vzniku kolektivu, v němž mezi sebou všichni navzájem soutěží, je to přesně naopak. I když se učitelky snaží v dětech podpořit jejich svébytnost, velký důraz kladou zároveň na společenství, aby si děti uvědomovaly jeden druhého a vnímaly svět kolem sebe. Usilují o rovnováhu mezi jednotlivcem a kolektivem.

Rytmus a řád je rámcem všeho

Výuka ve waldorfské školce se neodehrává nijak divoce. Jedním z jejích základních principů je totiž rytmus dne, týdne i celého roku. Pravidelně se střídají činnosti, kdy mají děti velký prostor pro vyžití dle vlastního uvážení, s okamžiky, které vyžadují klid a pozornost. Činnosti na sebe navazují a pravidelně se opakují, což dítěti poskytuje řád, na který se může spolehnout. V MŠ U Pošty mají na každý den v týdnu připravené aktivity, jež se nemění – například každou středu děti malují a ve čtvrtek pečou. Podobné pravidlo platí pro organizaci dne, ale i celého roku, v jehož průběhu školka pořádá různé slavnosti. S jejich přípravami aktivně pomáhají i rodiče. Všichni společně slaví třeba Vánoce nebo Velikonoce.

Ostatně často to jsou právě rodiče, kteří sami vyhledávají alternativní způsob výuky. „O školce jsem se dozvěděla od bratra, který sem dával dceru. Líbilo se nám, jak tady přistupují k dětem, takže jsme potom cíleně šli přímo sem. Oceňujeme, že děti vedou k přírodě,“ říká maminka Jindra Doležalová. Rodiče se někdy snaží uplatňovat principy waldorfské pedagogiky zčásti také doma, což je ideální, někdy ovšem mají vlastní životní styl, který nemíní změnit.

Orientace na přírodu se projevuje třeba tak, že hračky, s nimiž si děti hrají, jsou vyrobené pouze z přírodních materiálů, barvy na malování jsou rovněž jen přírodní.

Základem každé činnosti je prožitek, jehož prostřednictvím dítě poznává svět. Nejde jen o to zprostředkovat mu jej na základě vnějších informací. Důležité je i prožívání samotné učitelky, neboť úzký vztah mezi vychovatelem a dítětem zde hraje velkou roli. To, jak se učitelka cítí nebo na co myslí, na dítě proto působí více.

Metoda má někdy také své odpůrce

Objevují se lidé, kteří mají proti waldorfské pedagogice námitky. Trnem v oku může být třeba duchovní rozměr výuky. „V žádném případě děti nenutíme do nějaké víry. Když slavíme Mikuláše, povídáme si, jaké to je někoho obdarovat a dostat dárky, ale nevysvětlujeme dětem, proč se slaví Mikuláš. Svátky bereme jako něco, co mohou děti prožívat. Rozhodně nemáme náboženskou třídu,“ říká Emilie Vítková, která je dokonce členkou Rady Asociace waldorfských mateřských škol. Třída v MŠ U Pošty ovšem statut waldorfské třídy nemá, protože k jeho získání je nutné splnit několik podmínek. Jednou z nich je například právní subjektivita, kterou nemá.

Tereza Svobodová

28.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrea Nushartová (uprostřed) vyhrála na zimním poháru Čechy 11letých plavců závod na 100 m prsa.

Andrea Nushartová je na prsařské stovce mezi 11letými nejlepší v ČR

Ilustrační foto

Domažlicko a Klatovsko musí přeladit příjem HD kanálů České televize

FOTO: Klatovští hokejisté podlehli Žihadlům

Klatovy – V předehrávce 23. kola 2. ligy, skupiny Střed nestačili v úterý hokejisté Klatov na Moravské Budějovice a po dvou výhrách si doma připsali porážku 2:4.

Podívejte se: zde všude dnes večer společně zazpíváme koledy

Západní Čechy – Tradice se díky Deníku rozšířila na 600 míst v celé republice.

FOTO: Faru navštívili čerti, andělé i Mikuláš

Myslív – Jako kdyby se tam nastěhovali čerti, to v sobotu vypadalo na faře v Myslívě. Naštěstí andělé s Mikulášem měli celou situaci pod kontrolou.

Česko ve středu zpívá koledy. Přijďte také

Klatovsko – Zveme vás na již sedmý ročník akce Česko zpívá koledy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT