Nové vedení Železné Rudy v čele se starostou Filipem Smolou si za vzor ohledně úprav běžeckých stop bere bavorské sousedy. „Chceme upravovat méně tratí s větší frekvencí, a tím dosáhnout u vybraných tratí větší kvality. Abychom dosáhli něčeho podobného jako třeba v Německu na Schachten, kde mají každodenně upravovaný okruh využitelný i pro špičkové sportovce. Nicméně letos bude rozsah úprav obdobný jako v loňském roce. Nebudeme jezdit pouze jednu trať, která byla zcela nevytížena, volné kapacity využijeme třeba v areálu na Belvederu, kde jsou běžecké tratě pro sportovce,“ nastínil Smola s tím, že v budoucnu by si pro upravené běžecké okruhy dokázal představit i jejich zpoplatnění. „Nejdříve ale musíme lidem něco nabídnout,“ podotkl.

Na Prášilsku ani na Modravsku letos žádné změny neplánují. Stopy budou upravovány ve stejném rozsahu jako loni a občerstvení na Březníku patřící správě parku bude přes zimu uzavřeno. S financováním stop pomáhá v západní části Šumavy obcím Plzeňský kraj. „Minulý rok jsme na úpravy stop měli rozpočtu dvě stě tisíc korun a asi 60 tisíc korun jsme pak na jaře dostali od kraje. Doufám, že kraj tuto dotaci zachová i pro letošní sezonu,“ uvedl starosta Prášil Libor Pospíšil.

Po dvouleté pauze bude mít letos šumavská Bílá stopa generálního sponzora, městys Strážný, který do společného „Bílého fondu“ přispěl částkou 400 tisíc korun. „Větší částí příspěvku se budeme snažit pokrýt tzv. magistrálu. Abychom byli schopni garantovat, že 103 kilometrů šumavské magistrály od Železné Rudy po Zadní Zvonkovou bude udržováno jednou až dvakrát týdně,“ informoval ředitel Regionální rozvojové agentury Šumava, která údržbu stop koordinuje, Miloš Picek.
Do „Bílého fondu“ jdou i příspěvky od běžkařů z dárcovských SMS či nákupu suvenýrů. „Sami běžkaři ovšem přispívají zcela výjimečně. Je to i nešvar z minulosti, turisté si často myslí, že úprava stop je financována ze státního rozpočtu správou národního parku, a netuší že ji platí obce,“ konstatoval starosta Modravy Antonín Schubert s tím, že na stopy se nechce příliš přispívat ani šumavským podnikatelům.

Na průměrně tři čtvrtě milionu korun ročně vyjde předsezónní příprava tras pro stopy, o kterou se stará Správa NP Šumava.