Při projektovém dnu tento týden pak své projekty představili veřejnosti i vedení obce. „Žáci měli za úkol zpracovat jeden problém, který si na začátku v každé třídě demokraticky zvolili. Nešlo jen o to, aby našli problém a ukázali na něj, ale sami se snažili najít řešení. Zkoušeli třeba sehnat sponzory, jednali s vedením obce. Děti se tak učí zvládat problémy, které vidí kolem sebe, učí se jednat s lidmi, prezentovat veřejně své závěry a hlavně poznají, že i děti, žáci základní školy, mohou něčeho dosáhnout,“ vysvětlil zástupce ředitele velhartické školy Pavel Vácha.

Pět projektů

Galerie Zastávka nazvali svůj projekt osmáci. „Na začátku jsme si prošli Velhartice a zaujala nás zděná autobusová zastávka, ve které je nyní poměrně velký nepořádek. Rozhodli jsme se, že bychom z ní udělali malou galerii. Vystavovali bychom tam fotografie Velhartic, výkresy žáků . Jednali jsme i s obcí a pan starosta říkal, že ho to docela zaujalo,“ popsala projekt Šárka Rendlová z osmé třídy.

Problém, který trápí obyvatele Velhartic stejně jako obyvatele asi všech měst a obcí, si vybrali žáci deváté třídy. „Vybrali jsme si projekt „Psí exkrementy“. Je to skutečně problém, což je vidět hlavně když roztaje sníh. A vůbec nejhorší je to právě pod školou, kam chodíme třeba na hřiště. Potom v tom šlapeme, naneseme to do školy a tak dále. Řešením by bylo nakoupení košů, do kterých by majitelé psů exkrementy uklízeli. Tak to mají udělané třeba v Kolinci, kde se jim to poměrně osvědčilo. Obec by také mohla vydat vyhlášku, která by uklízení po psech přikazovalo, i když by se asi špatně vymáhaly případné sankce,“ představil projekt deváťák Jan Suk.

„My jsme si vybrali problém Rybník Bušek a jeho okolí. Upravili bychom vodní dětské hřiště, které tam je, převlékárny, záchody. Už loni jsme si totiž všimli, že koupaliště má velkou návštěvnost a když tam přijedou rodiny s dětmi, tak děti by chtěly na vodní hřiště, ale rodiče je tam nepustí, protože je to celé zrezivělé. To bychom chtěli opravit. Jak to řešili jinde, jsme zjišťovali na internetu i v okolí,“ vysvětlil další projekt Václav Volf ze sedmé třídy.
Velhartické chodníky by rádi vylepšili čtvrťáci a páťáci. „Udělali bychom nějakou brigádu, třeba jeden den děti a další den dospělí, na které bychom chodníky rozebrali, roztřídili bychom dlažební kostky na dobré a špatné. Potom by se mohlo za pomoci tatínků domluvit dodání kostek třeba z lomu v Buršicích, štěrku z Tempa Janovice a chodníky opravit,“ popsala projekt nejmladších velhartických školáků Zuzana Mautnerová ze čtvrté třídy (do první až třetí třídy chodí velhartické děti do Hlavňovic).

Bezpečnost pro lidi nazvali svůj projekt žáci šesté třídy. „Jsou tady rozbité dopravní značky, nejsou tu žádné přechody pro chodce, zrcadla v zatáčkách jsou rozbitá. Navrhli jsme tedy opravu značek a zřízení přechodů. Když jsme jednali na obci, říkal nám pan starosta, že značky už jsou zařízené, přechody se ale musí domluvit s policií,“ uvedl k projektu šesté třídy Vojtěch Jarošík.

Po představení všech pěti projektů rozhodli školáci i návštěvníci hlasováním o pořadí jednotlivých projektů. Zvítězil projekt deváté třídy Psí exkrementy, druhý skončil projekt sedmáků Rybník Bušek a jeho okolí, bronz získali osmáci s galerií Zastávka. Na čtvrtém místě byl projekt šesté třídy Bezpečnost pro lidi a pátý společný projekt čtvrté a páté třídy Velhartické chodníky.

Spolupráce s obcí

Projekt, kterého se účastní pět škol z Plzeňského kraje, organizuje Centrum pro komunitní práci západní Čechy a je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. „Jsme velice spokojeni, že se prezentace výsledků projektu zúčastnili i zástupci obce a že v projektech je vidět, že děti už samy s obcí jednaly. Jedním z cílů projektu totiž je, aby děti poznaly, co to obec je, jaký má vztah k občanům a ke škole a na druhou stranu aby obec viděla, že i děti jsou schopny vidět problémy a nějak je řešit,“ doplnila za organizátory Ida Kaiserová.

„Myslím, že děti daly do projektu hodně iniciativy a v některých případech se jim skutečně povedlo uhodit hřebíček na hlavičku. U některých projektů jsem jim slíbil i pomoc, což je důležité i proto, aby neztratily chuť zabývat se děním v obci. Pokud už projevily iniciativu, je zapotřebí to podchytit, a pokud se jejich projekty dotáhnou do úspěšného konce, bude to určitě dobré i pro jejich sebevědomí. Určitě počítáme například s galerií v autobusové zastávce, v naší moci je i projekt spojený s nákupem košů se sáčky na psí exkrementy. Důležité je, že děti se na tom chtějí podílet a chtějí nějakým způsobem spolupracovat,“ pochválil školáky velhartický starosta Pavel Prosr.