Závěr loňské rallye sezóny byl poznamenán několika tragickými nehodami, proto se objevila řada úvah o zrušení závodů, a to včetně populární Rallye Šumava. To ale nehrozí.

Zrušení rallye není podle organizátora klatovských rallye, kterým je Pošumavský auto moto klub (PAMK) Klatovy, na pořadu dne. „Příprava soutěží je v plném proudu. Po krátké pauze, kterou jsme si dali ke konci roku, teď musíme dohnat skluz. V současné době máme za sebou jednání s jednotlivými obecními úřady. Připravuje se itinerář a bezpečnostní plán," řekl nedávno nově zvolený předseda PAMK Jiří Valenta, který ve funkci nahradil Pavla Babku.

S podporou města

Na organizaci rallye se tradičně podílí město Klatovy. „Rallye Šumava a Vltava jsou soutěže, které mají ve městě téměř padesátiletou tradici. Předpokládám, že pro její organizaci bude letos zcela stěžejní a zásadní dodržování pravidel s ohledem na zajištění maximální bezpečnosti diváků. Byl jsem pořadateli ujištěn, že jejich součástí jsou i na národní úrovni nově přijatá bezpečnostní opatření. Jasně jsem vyjádřil svůj požadavek na jejich striktní dodržování. S ředitelem rallye Jiřím Valentou jsem domluven, že mne bude o všech otázkách organizačního a bezpečnostního zajištění rallye průběžně informovat. Ze strany města mohou pořadatelé počítat s pomocí finanční i organizační jako v předchozích ročnících," řekl Deníku starosta Klatov Rudolf Salvetr. „Přínosem soutěže jsou, krom stovek lidí ze závodních týmů, hlavně tisíce návštěvníků, které rallye přiláká v jarním období na Klatovsko. V regionu se ubytují i stravují, někteří z nich se následně vracejí na dovolenou," konstatoval Salvetr.

Město Klatovy není v podpoře rallye osamocené. Naprostá většina obcí na Klatovsku údajně není proti rallye. „Na zastupitelstvech obcí mám většinou velice kladné ohlasy. Zatím jsem velmi mile překvapen. Starostům, které jsme oslovili, chci poděkovat za jejich vstřícnost a pochopení. Faktem je, že všude vítáni nejsme," řekl Valenta.

„Už po několik let máme zavřené dveře v Kolinci a tím i k bývalým perlám Šumavy, jakými byly rychlostní zkoušky „Boříkovy" s krásnou pasáží přes Mlázovy či rychlostní zkoušky „Brod" s fantastickými horizonty před Mladicemi," konstatoval Valenta.

Mediální kampaň, která se rozpoutala v závěru loňského roku, zasadila rallye poměrně velké rány. „Jezdci dnes mají velmi těžkou vyjednávací pozici se svými partnery, protože ti si kvůli médiím můžou snadno položit otázku „vážně chci svou značku spojit se sportem, kde se zabíjí nevinné děti?". Fakt, že to tak není a že pravda byla pošlapána, víme my jezdci a lidé pohybující se okolo rallye velmi dobře, ale vysvětlit to veřejnosti, bude nesmírně těžké," konstatoval člen výkonného výboru Asociace jezdců rallye Jan Pilař.

Podle jezdců má v minulosti nepříliš oblíbená rallye Šumava a Vltava vzrůstající sportovní úroveň. „V roce 2012 ukázala tato soutěž pravdivost pořekadla „když se chce, tak to jde". Ze soutěže, kam jezdilo čím dál tím méně posádek, se stala zase pěkná a pořadatelský dobře zajištěná soutěž. Pevně věříme, že v nastoleném trendu budou pořadatelé pokračovat a my se nebudeme muset jen těšit na soutěž, ale ze soutěže samotné. Což jsou dvě odlišné věci," sdělil Pilař.

Jezdci mohou více mluvit do organizace soutěží a jejich zabezpečení. Podílejí se na schvalování trati a nově se budou zkušení jezdci podílet i na vydávání jezdeckých licencí. „Máme dost bezpečnostních opatření. Povedlo se nám přimět k větší činnosti Federaci autosportu a jednou ze zásadních novinek je jakýsi postup v licencích. Tak, aby jezdec začínal na slabších autech a k těm silnějším se musel vypracovat. Na rallye Šumavě máme za sebou první kontrolu trati, s pořadatelem máme velmi dobrou spolupráci," informoval spolujezdec Petr Černohorský.

„Hodně bude záležet na divácích, musejí si uvědomit, že když je pořadatel odněkud vyhání, jde o jejich bezpečí. Například v Rakousku jsem neviděl, aby divák s pořadatelem polemizoval. U nás je to běžné," řekl divák Daniel Tománek z Klatovska.

Pořadatel bude diváky informovat o rallye jinak než dosud. „Pokud jde o klatovské rallye, které se budou konat 18. – 20. dubna, tak se budeme snažit informovat diváky pomocí novin, rozhlasu a místní televize," dodal Valenta.

„Pořadatelé podle mě dělají dost. Přece nemůžou každých pět minut obcházet trať. Každý by měl vědět, kde je stání bezpečné a kde ne. Proč nikdo neřeší, kolik lidí umře v normálním silničním provozu? To bych pak nemohla vycházet z domu. Lidé by se měli chovat především rozumně," řekla Deníku Lenka Duchková z Klatov.