„Zakoupila jsem boty v jednom z obchodů s obuví v centru Klatov. Boty se mi však brzy rozlepily, a tak jsem se pokoušela o reklamaci, ale prodejci mi řekli, že mám „sjetou podrážku,“ a tak nemohou moji reklamaci uznat,“ vypráví šedesátiletá důchodkyně Barbora Jánská Klatov.

Nemilou zkušenost má s prodejci obuvi Hana Kratochvílová. „Jednoho dne jsem promokla a od té doby jsem s obuví začala mít problémy. Přitom se jednalo o nové kožené boty, které jsem nosila zhruba čtyři měsíce. Zaplatila jsem za ně 1399 korun. Boty jsem ihned šla reklamovat, do obchodu Anny Pláničkové v Přešticích,“ říká Kratochvílová.

„S reklamací jsem nesouhlasila. Proto jsem obuv odeslala k posouzení výrobci. Ten můj dojem potvrdil,“ říká majitelka obchodu Anna Pláničková.

„S takovým rozhodnutím jsem se smířit nechtěla. Nejsem tak bohatá, abych si mohla kupovat každý měsíc nové boty. Proto jsem se rozhodla boty zaslat soudnímu znalci do Zlína, ať rozhodne, zda mám na reklamaci právo. Odpověď přišla nečekaně brzo. Znalec mi sdělil, že šlo skutečně o vadu materiálu i výroby.

Boty i s posudkem znovu odnesu prodejci a budu požadovat vrácení peněz a uhrazení nákladů za posudek. Jsem odhodlána jít teď třeba až k soudu. Jde přece o moje peníze,“ zlobí se Kratochvílová.

„Když zjistíte jakýkoliv problém s obuví, kterou nosíte, je nutné přestat obuv používat a reklamovat ji v obchodě, kde byla koupena. O reklamaci obuvi rozhoduje výhradně prodávající. Prodejce totiž není povinen obuv kamkoliv zasílat k posouzení.

Pokud ale s reklamací nesouhlasíte, máte dvě možnosti. Můžete se pokusit dohodnout na mimosoudním vyřešení reklamace, nebo se obrátit na soud. Požádejte o vyjádření soudního znalce. Toho však musíte sami zaplatit. Pokud však je výsledek znalce na vaší straně, požadujte proplacení nákladů za znalecký posudek u obchodníka, který vaši reklamaci neuznal. Pokud neuzná ani posudek od znalce, nezbývá vám nic jiného, než svá práva a peníze vymáhat soudně,“ říká Jaromír Šlágr z České obuvnické a kožedělné asociace.

„Obchodníci si myslí, že zákazník nerozumí svým právům, a tak mám pocit, že se snaží lidi oklamat. Já ale trvám na tom, že jsem boty nenosila více jak tři měsíce, nemohu je dále používat, a tak požaduji vrácení peněz zpět. S prodejci obuvi mám špatné zkušenosti,“ zlobí se Hana Kratochvílová.

„Takovýchto případů řešíme desítky. Naprostá většina reklamací obuvi však vyžaduje individuální přístup a hodnocení. Nicméně každý spotřebitel má právo na uplatnění reklamace v případě, kdy je zboží jakkoliv vadné. Nebojte se obrátit o pomoc i radu na odborníky,“ říká Jaromír Šlágr z obuvnické asociace.