Na otázky čtenářů odpovídá člen rady Pošumavského auto moto klubu a ředitel rallye Šumava a Vltava Jiří Valenta.
Kdy zrušíte rallye? Je to nebezpečný sport, pořád při něm někdo umírá.
Určitě s Vámi souhlasím, že je rally nebezpečný sport. Ale není to jediný sport, při kterém umírají jak sportovci, tak diváci, a přesto se zatím žádný nezrušil. Ve většině případů tragických událostí na českých soutěžích šlo o shodu nešťastných náhod. To, že je rallye pro někoho krásný, ale hlavně opravdu nebezpečný sport, si uvědomují jeho účastníci – jezdci a pořadatelé, je třeba, aby si to uvědomovali i diváci.
Rallye Šumava je nejstarší rallye u nás. Vysvětlíte mi, a jistě to zajímá nejen mě, proč na ní startuje tak málo aut a musíte je doplňovat veterány?
Rallye Šumava je nejstarší soutěž v České republice a za svou 47letou éru pamatuje dobré i špatné časy. Bohužel těch několik posledních ročníků patřilo spíše k těm horším. Současný organizační výbor a ředitelství se toto snaží změnit. V letošním roce byly provedeny určité změny v organizaci soutěže a v přístupu k jezdcům. To se ihned odrazilo v hodnocení, které bylo hlavně z řad jezdců velice kladné. V příštím roce se pokusíme soutěž zatraktivnit i pro diváky. Samotnou Šumavu ničím nedoplňujeme (mimo loňského pokusu s legendami), jen pořádáme dvě soutěže v jednom termínu. Historic Vltava Rallye je samostatnou a svébytnou soutěží, která je v celé Evropě velmi uznávaná. O tom svědčí i množství zahraničních účastníků. Zároveň drží několik českých prvenství, je jedinou samostatnou soutěží historických vozidel v ČR a zároveň je jedinou soutěží historických vozidel v ČR, která je zařazena do Evropského mistrovství. A to je vlastně nejvyšší mistrovství, které se ve světě jezdí, jelikož Mistrovství světa historických vozidel není FIA vypsáno.
Jak se živíte, to berete plat jen jako ředitel rallye?
Živím se jako většina populace běžnými potravinami. Hlavním zdrojem mých příjmů je již od roku 1991 soukromé podnikání. I když nepopírám, že jako ředitel rallye dostávám finanční odměnu.
Jak je možné, že se u nás jede závod jen tak na louce, jako tomu bylo v Rabí, kde se stalo neštěstí, když auto vlétlo do diváků? Kdo taková auta kontroluje?
Prakticky si dnes může motoristický sportovní podnik uspořádat kdokoli, kdo splní požadavky legislativy, a to jen v případě, že chce používat státní či obecní komunikace. O tom svědčí množství amatérských rally, které se v ČR jezdí. Pokud chce někdo uspořádat jakékoli závody na „louce", tak mu v tom nic nebrání. Pokud tedy narážíte na nehodu, která se stala o víkendu na akci v Rabí, auta na takovýchto závodech musí odpovídat požadavkům pořadatele závodů a ten ve většině případů provádí i kontroly a přejímky vozidel. Bezpečnostní opatření jsou pak také v plné moci pořadatelů.
Jak moc je složitá příprava rallye? Máte na to dost financí? Máte potíže v obcích?
Uspořádat soutěž rozsahu Šumavy je velice složité. Je třeba připravit trať o délce cca 150 km na třinácti RZ, přičemž trať celé soutěže má okolo 500 km. To znamená jednat a získat povolení k zvláštnímu užívání komunikací od zhruba 50 obcí, čtyř okresních správ komunikací a dvou krajů. Ne všude máme dveře otevřené, některá jednání jsou velice složitá a mnohdy pro nás nedopadnou dobře. Dále je potřeba zakreslit itinerář trati a bezpečnostní plán jednotlivých RZ. Trať pak zajišťuje cca tisíc pořadatelů a pracovníků technického zabezpečení. To vše je pak třeba zorganizovat, pořadatele proškolit a poučit tak, aby vše klaplo podle připraveného časového harmonogramu. Toto vše je velmi složité, ale daleko složitější je sehnat dostatek finančních prostředků. Proto bych rád touto cestou poděkoval několika stálým sponzorům a hlavně Městu Klatovy, bez jehož pomoci bychom nebyli schopni soutěže uspořádat.