Mezi sebou soutěží dva redaktoři Deníku, Daniela Loudová a  Ludvík Pouza, a dva čtenáři, Sabina Sádlíková a  Jan Jirák. Soutěž se blíží do své poloviny a všichni čtyři soutěžící přiznávají, že ve stravovacím programu občas zhřeší.

„Je to strašně těžké. Zpočátku mi to šlo. Ale když jsme začali snižovat denní dávky, mám často hlad. Přiznávám, že jsem to už nemohla vydržet a porušila jsem předepsaný stravovací plán,” říká Sabina Sádlíková.

Ludvík Pouza sice tvrdí, že se snaží jídelníček dodržovat, porce mu ale nestačí a i on hladoví.

„Jídlo mi připravuje většinou manželka. Ta vše přesně váží podle tabulek. Já bych to při mém povolání jen těžko stíhal a určitě bych podváděl. Přiznávám ale, že snahu mé ženy neumím ocenit. Porce, které dostávám, mi nestačí, a i když jím sedmkrát denně, permanentně mi kručí v břiše, jsem nervózní a podrážděný. Když dostanu od manželky malou porci a nebo když mi právě některý z pokrmů nechutná, jsem agresivní a pak máme doma Itálii,” přiznává Pouza.

Ztíženou pozici má také Jan Jirák. „Jsem muzikantem a často o víkendech hrajeme po tanečních zábavách a plesích. Pak je jisté, že si musím dát pivo a kořalku, i když to Mirka nerada slyší. Hrajte celou noc a popíjejte sodovku, to je nesmysl. Stejně těžké to je s dodržováním stravovacího plánu během různých výjezdů na služební cesty, kdy býváte většinou odkázáni na stravování v restauracích,” popisuje své problémy Jirák.

Hlad mívá během posledního týdne, kdy si soutěžící začínali ubírat porce a počítat kilojouly, i Daniela Loudová.

„Dopolední jídelníček zvládám. Horší to je odpoledne. Mívám brzy po obědě hlad a pak mě opravdu honí mlsná a nevím, co bych do té huby nejraději strčila. Ale kupuji si v prodejně se zdravou výživou jablečné trubičky, zobu zrní a nosím si velké zásoby zeleniny, takže moc nehřeším,” dodává Loudová.
Žít zdravě a dodržovat jídelníček je ale drahou záležitostí. Deník proto tentokrát zjišťoval, co opravdu jí naši soutěžící a kolik je to stojí.

„Ve středu jsem snídala tvaroh Vitalinea s corn flaky. Svačila jsem jablko a k obědu jsem měla lososa s brambory a zelným salátem. K odpolední svačině jsem si dala ředkvičky a rajče, k večeři zavináče s plátkem celozrnného chleba a k druhé večeři polovinu kedlubny. Za celý den jsem za jídlo mohla utratit tak 130 korun. Některé suroviny mám ale z vlastních zdrojů. Myslím tím ovoce, brambory a tak,” říká Sabina.

U Pouzů za tři týdny utratili za nákupy spojené se zdravou výživou téměř 2,5 tisíce korun. „Nejdražší je ovoce a zelenina, protože tu jíme denně ve velkém množství. Pak je drahou záležitostí maso, jelikož se kupují ryby jako tuňák, losos, ale i maso krůtí a kuřecí. Drahé jsou různé cereálie, sójové výrobky jako sójová mléka, celozrnné těstoviny, rýže, červená čočka. Za červenou čočku dáte přes 40 korun. Olivový olej stojí od 60 korun výše. Potřebujete i různé doplňky stravy, takže v lékárně také pár stovek necháte,” říká Pouza a dodává: „Mně třeba pár věcí v jídelníčku zachutnalo. Nikdy předtím jsem neměl ovesné vločky naložené v rozmixovaných pomerančích s rozinkami. Je to lahoda.”

Zákonem zdravé stravy je jíst šestkrát až sedmkrát denně, dodržovat pitný režim a v každém jídle mít kromě masa spoustu zeleniny. „Nejlepší jsou různé ovocné a zeleninové saláty, luštěniny, výrobky ze sóji, bílé kuřecí a krůtí maso bez kůže. Do jídelníčku je při dietě dobré zařadit i zakysané mléčné výrobky neslazené do 3 g tuku. Dále je dobré používat sýry kolem 30 %, navýšit rostlinnou složku v jídelníčku a jíst různé ořechy, semínka, mandle. Dobré je ze svého jídelníčku vyřadit různé sosy, omáčky, dresinky, bílé pečivo, knedlíky a k tomu všemu se začít hýbat. Co takhle pár dřepů, procházky, bazény. Vedle pár hodin týdně v posilovně nebo na spinninku je dobré přidat i další pohyb navíc,” radí cvičitelka Miroslava Zámečníková, která si ve svém studiu v Klatovech vzala naše soutěžící pod svůj dohled. Ale i doplňková rada jak schodit pár kilo není k zahození, i milování je pohyb navíc.

Pokud se cítíte plní, unavení a myslíte na to jak nějaké to kilo ubrat, dáme vám dnes tip i na originální zeleninový den, který vám určitě pomůže. Pokud se i vy chcete pustit do hubnutí jako naši redaktoři a čtenáři, ve studiu WellnessM Mirky Zámečníkové v Randově ulici v Klatovech za několik dnů odstartuje obdobný hubnoucí kurz, ve kterém jsou ještě volná místa. (red)

TIP DENÍKU: ZELENINOVÝ DEN

Snídaně
Nakrájejte dvě jablka na malé kostičky i se slupkou, k tomu přidejte deset mandlí nebo lískových oříšků. To vše schroupejte se svým oblíbeným snídaňovým nápojem.

Svačina
Po 2,5 hodinách. Upravte si na salát čtyři mrkve s pár kapkami oleje a zapijte to dvěma hrnky ovocného neslazeného čaje.

Oběd
Po 2,5 hodinách. Z celého sáčku zeleniny si uvařte polévku s jednou kostkou bujonu. To přiveďte do varu. Pak vsypte jednu lžíci ovesných vloček nebo do hotové polévky nasypte stejné množství instantních vloček. Snězte polévky opravdu hodně, klidně dva talíře. Před podáváním do ní vložte nakrájený nebo nastrouhaný sýr v množství asi jeden plátek na jeden talíř.

Svačina
Po dalších 2,5 hodinách.
Nastrouhejte si jedno jablko a dalším jedním kusem libovolného ovoce. Vmíchejte pár hrozinek, trochu mleté skořice, pár drcených ořechů a přidejte 3 lžíce tvarohu nebo bílého jogurtu. Dejte si tento dezert ke kávě po malých lžičkách.

Večeře
Za další 2,5 hodiny.. Dopřejte si opravdu veliký zeleninový salát. Nezapomeňte olej, semínka a malý kousek ryby, masa nebo sýra.

Druhá večeře
A za další 2,5 hodiny. Dopřejte si jeden kus zeleniny, hodinu nato kus ovoce a zapijte to dvěma hrnky teplého čaje. Potom jděte rychle spát.

V průběhu dne vypijte kromě předepsaných hrnků ještě minimálně dva litry nesladkých tekutin a ráno se zvažte. Budete ten den milovat. Tento zeleninový den je vysoce čisticí. Nesmíte jej však používat častěji než jednou za tři týdny.