Předškoláci předváděli své dovednosti a někteří rodiče vzpomínali, jaký byl jejich zápis do první třídy. Tak to vypadalo v klatovských základních školách, kde se v pátek konaly zápisy.

V Masarykově základní škole čekalo na děti šest stanovišť, kde jim jednotlivé úkoly zadávaly pohádkové bytosti a učitelky sledovaly, jak vše plní. „Zkoušíme jemnou motoriku, barvy, počítání, zrakové vnímání, vyjadřování, slovní zásobu, geometrické tvary a na posledním stanovišti děti dokreslují obrázky, vybarvují a povídají básničku nebo zazpívají písničku. Hodně se zde dbá na výslovnost a vady řeči," uvedla jedna z učitelek Irena Tomaierová.

Podle jejích slov se v posledních letech mnohem více vyskytují vady výslovnosti a problém dělá i držení tužky. „Jinak co mám zkušenost, tak jsou děti velmi šikovné, jednotlivé úkony zvládají," dodala učitelka.

Jedním z prvních předškoláků, který přišel k zápisu, byl Antonín Trylč. Ten všechny úkoly zvládal na jedničku. „Umím už počítat do deseti," prozradil klaunovi. Jeho maminka z nástupu do školy obavy nemá. „Bude to změna, ale těší se. Učíme se počítání a zkouší si i psát. Baví ho to, hodně se snaží," řekla maminka.

Budoucí prvňáčci se přišli seznámit také se školou v Čapkově ulici, kde je doprovázely členky pěveckého sboru Berušky. Za své znalosti si pak mohli vybrat dárky, které jim vyrobili žáci školy.

Do školy v Plánické ulici přišli k zápisu sourozenci Lenka a Kája Hrdinovi, kteří se shodli, že se jim ve škole líbí. „Těším se, až budeme něco vyrábět," řekla Lenka a její bráška dodal: „Já si vyrobím třeba pejska."

Plná chodba rodičů byla na základní škole v Tolstého ulici. Tam si jeden z tatínků, Michal Kalný, zavzpomínal, jak on seděl u zápisu.

„Vidím to, jako by to bylo včera. Měl jsem kostkovanou košili, světlé kalhoty a paní učitelka měla velké brýle a kudrnaté vlasy. Trochu jsem se jí bál. Ale vím, že jsem se hodně snažil vše splnit. Podle toho, co vše musejí děti předvádět nyní, to byla hračka. Za chvíli jsem byl hotov. A hlavně nebylo tolik papírování jako nyní. Maminka jen nahlásila jméno a adresu a bylo to," řekl Kalný.

Všechny školy měly kromě široké škály zkoušení společné ještě jedno, chodili tam rodiče s dětmi, kteří do dané školy spádově nepatřili a nebylo jich zrovna málo. Může se tedy stát, že ne všichni budou přijati tam, kam by chtěli, protože přednost mají právě ti, kteří pod danou školu spadají.