Souboje o setiny sekundy, hrozivě vypadající karamboly i oblaka prachu zvířená efektními smyky byly k vidění v sobotu v Srbicích nedaleko Mochtína, kde se po speciálně upravené trati proháněly vozy jako Subaru Impreza WRC nebo Mitsubishi Lancer EVO X. Piloti těchto vozů ovšem neseděli za volantem, ale stáli na pódiu vedle trati. Šlo totiž o závod rádiem řízených modelů, který pořádal RC Rally Car klub Klatovy v rámci volného seriálu RC Klatovy Rally Cup 2011.

„Jde o modely v měřítku 1:7 případně 1:8 s elektrickým nebo spalovacím motorem o výkonu dva až tři kilowatty. Rychlost závisí na převodech a velikosti kol, nejrychlejší modely jezdí rychlostí až šedesát kilometrů za hodinu. Spalovací motory jsou dvoutaktní a jezdí na směs metylalkoholu s nitrometanem a olejem, což je speciální modelářské palivo, u elektromotorů jde o střídavé třífázové motory,“ popsal soutěžní „vozy“ Jiří Pfeffer z klatovského RC Rally klubu. „Modelařil jsem už před třiceti lety, tehdy jsme stavěli modely s elektrickým pohonem a pod Svazarmem jsem jezdil slalom. Pak jsem si dal pauzu asi pětadvacet let a před několika lety jsem se k tomu vrátil,“ dodal Pfeffer.

Levnější auta se spalovacím i elektrickým motorem lze pořídit kolem dvanácti tisíc korun. Sada pneumatik i s disky pak přijde na zhruba osm set korun, peumatiky vydrží celou sezonu. „Modely se prodávají jako stavebnice, lze je ovšem v podstatě jakkoliv upravovat. My například používáme nápravy z „buggin“ 1:8, ale některé součástky i laminátové karosérie si vyrábíme sami,“ upřesnil klatovský modelář.

Příprava na závod je podobná jako u normálních aut, ladí se motory, modely musí projít „technickou“, mohou se vyskytnout různé závady. „Já například na dnešní závod mám nový motor a stále ho nějak nemůžu vyladit, takže jsme se ještě pořádně nesvezl,“ přiblížil Pfeffer.

Trať v Srbicích ožila po dvouleté pauze. „Celou dráhu jsme museli vybudovat znova kvůli špatnému zaměření na pozemku, takže je to premiéra po dvou letech. Jinak jezdíme také v Přešticích, Kucínech u Přeštic, v Pištíně u Českých Budějovic nebo ve Strakonicích,“ doplnil Pfeffer.

Výsledky závodu v Srbicích: 1. Petr Hruška, 2. Tomáš Ponocný, 3. Dušan Andrle.