Stavbu nového autobusového terminálu regionálního i nadregionálního významu hodlá vybudovat v Klatovech v těsné blízkosti vlakového nádraží Plzeňský kraj. Na terminál denně přijede 186 spojů městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy. „Cestujícím přinese větší komfort při přestupech na jiný ať už autobusový nebo vlakový spoj, při cestě do zaměstnání či za turistikou do oblasti Šumavy. Vybudována zde bude i více než stovka parkovacích stání v režimu zádržného parkoviště P+R a čtyři v režimu K+R,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek.
Klatovy jsou dle jeho slov druhým největším dopravním uzlem v Plzeňském kraji, ať už co do počtu obyvatel žijících na jejich území a v blízkém okolí, tak i podle dat mobilních operátorů. „Proto jsme se rozhodli, že tam musí být pohodlný přestup obyvatel ze všech obcí na vlak i na městskou dopravu v Klatovech,“ vysvětlil Čížek důvod, který přivedl vedení kraje k prosazení svého záměru.
V rámci stavby terminálu budou vybudovány nové autobusové zastávky, odstavná stání pro autobusy, zastřešení, přístřešky pro zajištění přestupů tzv. „suchou nohou“. Dále chodníky a stezky pro pěší a cyklisty, veřejné osvětlení a nové parkoviště pro osobní automobily (4 parkovací místa přímo před nádražní budovou v režimu K+R) a dalších 106 parkovacích stání, která budou fungovat v režimu zádržného parkoviště P+R. Součástí bude i výstavba nových inženýrských sítí a přeložky stávajících.
Správa a údržba silnic Plzeňského kraje a město Klatovy byly zadavatelem výběrového řízení na zhotovitele stavebních prací. Lhůta pro podání nabídek byla 12. srpna 2024 a v rámci výběrového řízení podalo nabídky pět uchazečů. Nyní bude probíhat hodnocení podaných nabídek.
Plzeňský kraj tento projekt z velké části sám připravuje a stavbu bude platit s pomocí evropské dotace z IROP. Město se na něm bude spolupodílet finančně pouze částečně. „Ohledně návazných investic z města Klatovy půjde o opravy povrchů, sítí v Nádražní ulici a napojení na nový vjezd do terminálu, cyklostezky a parkoviště osobních vozidel,“ uvedl místostarosta Klatov Pavel Strolený.
Výše stavebních nákladů na terminál stanovená na základě zpracované projektové dokumentace činí 183,9 milionu Kč bez DPH, včetně DPH pak 222,5 milionu Kč. Výše dotace bude 63,75 milionu. Kč.
Předpokládaná doba výstavby je devět měsíců.
Na podzim by měla začít také rekonstrukce hlavní nádražní budovy, která se plánuje již několik let. Správa železnic počítá s náklady 393 milionů korun. V památkově chráněném objektu z roku 1959 budou účelněji využity vnitřní prostory, bezbariérově přístupná bude celá stanice. „Samotné zahájení stavby se plánuje letos na podzim, hotovo má být na začátku roku 2027,“ informovala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Půjde především o rekonstrukci odbavovací haly a obou křídel budovy. „Vybudují se nová veřejná WC, všechny vnitřní prostory se upraví tak, aby odpovídaly současným požadavkům. Své zázemí získají rovněž řidiči autobusů z plánovaného terminálu. Bezbariérová bude nejen budova, ale celá stanice, a to díky výtahům, které spojí podchod s nástupišti i odbavovací halou. Cyklisté pak ocení zděný přístřešek pro kola,“ popsala mluvčí.