Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni začala několik oprav železnic a nádraží na Klatovsku, které letos bude dokončovat. Částka za tyto rekonstrukce překročila miliardu korun.

„Jde o rekonstrukce železniční stanice Horažďovice předměstí, trati Klatovy – Železná Ruda a o menší stavby, jako je výstavba příjezdového světelného zařízení a výstavba traťového zabezpečovacího zařízení na trati, která vede z Kolince do Nemilkova a stejné změny bude SŽDC dělat i na trase z Klatov do Běšin," řekl Deníku mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Všechny tyto opravy a modernizace železnic či nádraží, které SŽDC tento rok dokončuje, si vyžádají celkové investiční náklady bezmála 1,5 miliardy korun.

„Aktuálně je v pokročilém stadiu příprava rekonstrukce mostu na trati Klatovy – Domažlice, sanace skalních objektů na trati Železná Ruda – Plzeň a další. Tyto plánované akce budou stát dohromady zhruba 150 milionů korun," uvedl Ptačinský s tím, že tyto opravy budou realizovány spíše v příštím roce.

Nutnost opravy

To, zda jsou nutné opravy kolejiště či stavby na železnicích, jako jsou mosty, tunely a podobně, určují pracovníci SŽDC prý většinou podle stavu infrastruktury.
„SŽDC má plán investiční výstavby, který v podstatě určuje jaké investice v jakých termínech a s jakými náklady budou zhotoveny. Tento plán schvaluje vrcholově ministerstvo dopravy a 
Státní fond dopravní infrastruktury. V případě, že se stavba dostane do tohoto plánu má Stavba silnic a železnic povinnost ji v požadovaném čase připravit a realizovat," vysvětlil mluvčí SŽDC. Dodal, že letos 
bude SŽDC pracovat s rozpočtem zhruba 25 miliard korun.

Opravy železnic se dotýkají i cestujících, kteří musejí využívat náhradní dopravu. Tomu se lidé nevyhnou ani v následujících letech. „V příštích dvou letech nebudou investice tak rozsáhlé jako v loňském a v podstatě i letošním roce, ale přesto budou vyžadovat výlukovou činnost a tedy i náhradní autobusovou dopravu," doplnil Ptačinský.

Náhradní doprava

Například v Horažďovicích už výluka skončila. „V Horažďovicích trvala výluka od 4. do 11. února. Z Kolince do Nemilkova začala výluka v pondělí 15. února a skončit by měla v pátek 19. února v 13.40 hodin. Na trati z Plzně do Klatov budou výluky v termínech od 1. do 3. března, od 21. do 22. března, od 23. do 24. března a od 29. do 31. března," řekla Deníku mluvčí Českých drah a. s. Radka Pistoriusová s tím, že za každý vlak budou vedeny dva spoje náhradní dopravy, jeden obsluhující zastávky dle pravidelného zastavení vlaku a druhý, který pojede přímo, bez zastávek. Dodala, že další výluky budou na Klatovsku až v květnu a přesné trvání výluk se teprve stanoví. „Cestující včas informujeme prostřednictvím webových stránek Českých drah a na všech dotčených stanicích a zastávkách," uvedla Pistoriusová.