Správa a údržba silnic Plzeňského kraje zahájila u obce Obytce opravy silnic. Za to jsou většinou lidé z obcí rádi, jenže obyvatelé této obce z toho nadšeni nejsou. Kvůli opravám je podle nich silnice spíše v horším stavu a ničí si na ní automobily.

Lidé si stěžují především na způsob oprav. Když se dozvěděli, že práce na cestě z Obytc do Klatov začnou, radovali se z nového povrchu, na kterém kromě osobních aut projede denně i několik autobusů a velké množství zemědělské techniky. Nový „koberec" však na silnici nepokládají a podle slov obyvatel jen „zalepují" díry. „Tohle je dle mého názoru předpotopní způsob opravy silnic. Devadesát procent obyvatel obce jezdí denně po takovém povrchu do Klatov několikrát a jen si na tom ničíme automobily. Velice by mě zajímalo, kdo o tomto způsobu opravy rozhodl a především to, kdo všechno zaplatí," rozčiloval se jeden z obyvatel Obytc a tamní zemědělec Bohdan Pantoflíček s tím, že podle něj jsou to vyhozené peníze. „Tahle vrstva se za chvilku oloupe a bude se to muset dělat znova," dodal Pantoflíček. Doplnil, že takových oprav silnic je v Obytcích svědkem už dvacet let. „Přitom se opravují silnice, které vůbec nejsou v tak špatném stavu. Jako například Na Rybníčkách v Klatovech frézují hladkou silnici a my jezdíme po dírách. To je prostě trapné a ostuda," zakončil Pantoflíček.

„Auta na tomto povrchu opravdu trpí, musíme často měnit tlumiče, a když dáme služební auto do opravy, tak se finančák hrozně diví, že jej zase opravujeme. Trpí ale i osobní auta, je to opravdu hrozné," uvedl Stanislav Skala, který jezdí do Obytc denně pracovat z Vítkovic.
Denně tam jezdí i Václav Vladař z Obytc. „Asi je to lepší než nic, ale žádná sláva to tedy není," řekl Vladař.

Rozčarovanost z oprav neskrývala ani starostka obce Zdeňka Vlčková. „V některých z krajských materiálů jsem se dočetla o rekonstrukci této silnice a domnívala se, že ji pracovníci vyfrézují a položí nový povrch. Popravdě si ani nepamatuji, kdy naposledy byla tato silnice opravena pořádně. Vždy to jen takto zalepí," sdělila starostka s tím, že po zimě je situace na silnici vždy stejná. Po prvotním nadšení z nové silnice, kterou starostka viděla na dalších třicet let, ale přišla „studená sprcha". „Když jsem jela okolo pracovníků a zeptala se jich, co tedy konkrétně dělají, sdělili, že jen srovnávají povrch, a že na to přijde ještě další tenká vrstva. Domnívám se, že by bylo dobré opravit i podklad. Na mnoha místech se bortí krajnice, pokud se nevyspraví základ, a jen se dá na propadlou část kousek asfaltového povrchu, po čase se okraj opět propadne. Nejsem přesvědčená, že toto je nejúspornější způsob opravy. Nejpozději příští léto nastoupí silničáři na stejných místech k dalšímu záplatování," uvedla starostka. „Jsem z toho docela zklamaná," přiznala Vlčková.

„Denně jezdím do Horažďovic a vidím, že každý rok se frézují krásné silnice a pokládají se tam zase nové koberce," zakončila Vlčková.
Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) ale věří, že touto opravou se stav vozovky zlepší. Podle slov náměstka provozního střediska SÚSPK v Klatovech Jiřího Velíška už byla v minulosti na Klatovsku řada silnic třetí třídy takto opravena a i jejich stav se zlepšil.
„Ve zmiňovaném úseku nyní probíhá první fáze výspravy komunikace, kdy jsou ohřátým asfaltovým recyklátem vyrovnány největší podélné a příčné nerovnosti. V druhé fázi, která se bude dělat během června, se budou opravovat drobné výtluky a v poslední fázi v červenci, bude udělán celoplošný udržovací nátěr," popsal Velíšek.

NEJLEPŠÍ VARIANTA

Tento způsob opravy byl podle něj vybrán s ohledem na prodloužení životnosti komunikace i na provoz na této komunikaci. „V neposlední řadě také s ohledem na výši finančních prostředků, které máme k dispozici na údržbu komunikací," vysvětlil náměstek.
„Naši zaměstnanci pracují dle technologických postupů a plně využívají zákonem stanovenou pracovní dobu," řekl Velíšek.

Předpokládaná cena opravy této komunikace bude zhruba 1,5 milionu korun. Náklady na nový povrch komunikace z AB směsi (tzv. koberec) by činily cca 15 milionů korun.