Zpráva o navrhovaném rušení regionálních tratí zaskočila představitele města Bezdružice. To je koncovou stanicí trati Pňovany – Bezdružice a několik let se již uvažuje o možném prodloužení železnice do Teplé. Tím by byla propojena přímou tratí Plzeň s Karlovými Vary, což by zkrátilo cestu mezi krajskými městy o několik desítek minut.

„Informace o návrhu se k nám dostala a vůbec si nedovedu představit, že by se trať měla zrušit,“ vyjádřil se starosta Bezdružic Jan Soulek. „Vlak je v sobotu a v neděli jediným veřejným dopravním prostředkem pro obyvatele našeho města,“ dodal Soulek.

„Návrh je špatný a pro kraj nepřijatelný. Jsou vytypovány tratě, kde nejezdí nákladní doprava a u nichž nedosahují tržby za průjezd vlaků milionu korun ročně. Vůbec se ale nebere v potaz délka úseku,“ kritizuje návrh krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

Ohrožené tratě

Svojšín – Bor (15 km)
Staňkov – Poběžovice (22 km)
Pňovany – Bezdružice (24 km)
Chrást – Radnice (17 km)
Nýřany – Heřmanova Huť (10 km)
Blatná – Nepomuk (25 km)
Mladotice – Kralovice u Rakovníka (12 km) – nevyužívaná trať

Ohrožených je i dalších pět tratí, mezi nimi i Nýřany – Heřmanova Huť. Tam přitom kraj chce zavést taktovou dopravu a měly by zde už brzy začít jezdit nové vlaky. Jediná trať, a o niž kraj bojovat nebude, je trasa Mladotice – Kralovice. Po ní už třináct let vlak nejezdí, koleje jsou zarostlé a spojení zajišťují autobusy.

Mnoho starostů obcí, kterých by se rušení tratí přímo týkalo, o záměru ministerstva vůbec neví. Například starostu Heřmanovy Hutě Radka Lukáče zpráva o možném zrušení vlaků na Nýřany přímo vyděsila. „Vůbec nevím, že se o naší trati také uvažuje. Byl by to rozhodně obrovský problém, protože železnice je pro nás nesmírně důležitá. Jak bychom fungovali bez ní, si nedovedu představit,“ řekl starosta. „Lidé se od nás vlaky dostávají přes Nýřany do Plzně. Jezdí za prací i do školy,“ dodal Lukáč.

Podle ministerstva dopravy je však daný seznam tratí pouze předběžný a nic není rozhodnuto. „Probíhají jednání s krajem i Českými drahami. Poskytli jsme kraji informace o poštu cestujících, kde je lepší snížit denní počty a taktaci vlaků nebo počty tažených vagónů, ale také kde je lepší nahradit drahé vlaky autobusovým spojením,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle Bauera však úspora není to jediné, k čemu je třeba přihlédnout. „Celkovou úsporu neznáme, ale důležitá je i ekologie. Železniční doprava je mnohem šetrnější k životnímu prostředí,“ vysvětluje náměstek Bauer a dodává, že se zatím snaží vyjednat odklad definitivního rozhodnutí o zrušení. „Chceme dva až tři roky odklad do doby, než přetvoříme koncepci veřejné dopravy v Plzeňském kraji.“

Jasno by mělo být už do konce září. Pokud by opravdu došlo ke zrušení provozu na některých tratí, vybrané spoje by přestaly jezdit od zavedení nového řádu, tedy od prosince. „Konečná úprava spojů je v režii kraje, který má objednávku s ČD. Je jen na nich, jak občanům svého kraje zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi,“ dodal mluvčí.