Běžkaři využívají stovek kilometrů upravených běžeckých tras, jejich údržba však každou šumavskou obec stojí každou zimu několik set tisíc korun.
Minulou zimu zaplatila Železná Ruda za úpravu stop téměř půl milionu korun. „Letos to bude zřejmě ještě více, i když sněhové podmínky stále nejsou ideální, sněhová pokrývka je zhruba na hranici upravovatelnosti,“ uvedl železnorudský starosta Michal Šnebergr.

Otázkou je, zda se peníze investované do údržby běžeckých tras obcím vyplatí. „Je to pochopitelně rozpočtová zátěž, i když jsme dostali dotaci 170 tisíc korun od Regionální rozvojové agentury. Plníme vlastně funkci rekreačního zázemí pro velká města a nejsem si zcela jist, zda se nám investované prostředky vrací. Většina návštěvníků přijede pouze na jeden den, neubytují se, a město tak z velkého množství turistů nemá téměř nic,“ doplnil Šnebergr.

Podobně investují i menší obce. „Úpravy stop nám smluvně zajišťuje TJ Kvilda, náklady jsou zhruba 300 tisíc za sezonu, přitom přibližně sto tisíc pokryje dotace od Regionální rozvojové agentury,“ spočítal náklady starosta Horské Kvildy Jan Janoušek. „Zastupitelé se dohodli, že obec investuje do úpravy stop maximálně 300 tisíc korun, žádné dotace ani příspěvky ovšem nedostaneme,“ uvedla účetní Obecního úřadu Prášily Libuše Bráchová.

Zajímavým způsobem vyřešili financování údržby stop na Modravě. „Máme uzavřenou smlouvu na reklamu a propagaci se skupinou ČEZ, která podporuje úpravu stop jako ekologický projekt. V rámci smlouvy nám ČEZ zaplatí za sezonu 300 tisíc korun, přičemž celkové náklady jsou zhruba o 50 tisíc korun vyšší,“ vysvětlil starosta Modravy Antonín Schubert.

Na kvalitu stop jsme se zeptali běžkařů. „Stopa byla přiměřeně dobrá. Delší dobu nesněžilo a je znát, že byla upravena už v úterý a při tak velké frekvenci běžkařů je už trochu porušená. Ale jede se pořád pěkně,“ zhodnotil Stanislav Makrlík ze Sušice, který právě přijel z Březníku.