Původní provozovatel totiž skončil a bez pojízdné prodejny by neměli obyvatelé řady menších vesniček možnost nákupu ani základních potravin.

„Na konci roku 2016 skončila pojízdná prodejna, kterou provozoval bývalý provozovatel. Náš region má roztříštěný charakter, většinou jsou to malé vesnice s horší dostupností, z nichž více než polovina nemá vlastní obchod. Pojízdná prodejna se v minulosti osvědčila, takže jsme se jako starostové z regionu domluvili, že tuto službu podpoříme. Nový provozovatel ji zatím zajišťuje v jakémsi nezbytně nutném rozsahu, dělá to s velkým nadšením, má v tom své vlastní prostředky i personál, nejsou však u něj adekvátní prodejní podmínky, jaké byly u původní pojízdné prodejny v autobusu,“ vysvětlil předseda Dobrovolného svazku obcí Horažďovicko a starosta Slatiny Václav Vachuška.

BEZ AUTA JE PROBLÉM

V současnosti zaváží „nouzová“ pojízdná prodejna zhruba dvacet vesnic včetně například Maňovic. „Jezdí k nám jednou týdně s malým autem. Pro nákup základních potravin to stačí – cukr, rohlíky, chléb, mouku, hořčici, nějaké limonády. Jinak máme nejbližší větší prodejnu v Pačejově, v sousedních Jetenovicích je jen malá. Když někdo nemá auto, je to problém. Někteří to řeší tak, že jim nakoupí děti a přivezou jim nákup, jinak nemají šanci. Musela by to zařídit obec, že by někdo jezdil a nakupoval by,“ řekl Deníku maňovický starosta Josef Jirsa.

KOUPÍ DODÁVKU

V letošním roce plánují starostové ze svazku obcí Horažďovicko služby pojízdné prodejny rozšířit a koupit nové vozidlo. „Podobně jako se snažíme zajistit dopravní obslužnost, snažíme se také, aby byla potravinová obslužnost. V obcích, jako je třeba Slatina, Týřovice na Pačejovsku, Smrkovec nebo Černíč na Hradešicku, by si jinak starší lidé, lidé se zdravotním omezením nebo třeba maminky na mateřské neměli šanci nakoupit.

Ne každý má k dispozici auto a autobusem by to znamenalo vyrazit třeba v sedm hodin a vrátit se v jedenáct kvůli nákupu za tři stovky,“ konstatoval Vachuška.

V současnosti čekají obce na vyřízení dotace. „Plzeňský kraj na základě delších jednání vypsal dotační program na pořízení pojízdné prodejny a my jsme tam jako svazek obcí podali žádost.

Všechny podmínky jsme splnili, takže čekáme, že to dobře dopadne, a hned, jak to bude schváleno, vypíšeme výběrové řízení na provozovatele i na dodání automobilu,“ nastínil plány Vachuška. Dodal, že by mělo jít o speciálně upravenou větší dodávku vybavenou například chladicím a mrazicím zařízením. „Autobus je sice komfortní, ale je to neefektivní.

Právě vysoké provozní náklady byly jedním z důvodů, proč skončil původní provozovatel. Není to ovšem za účelem zisku, je to neziskový projekt. Jde o to, aby si lidé mohli nakoupit základní potřeby,“ uvedl Vachuška s tím, že plně funkční pojízdná prodejna umožní například i náhradní zásobování v obcích, kde obchody fungují.

„Dříve bývaly na obchod dvě tři prodavačky, nyní obchody často provozuje jediný člověk. Takže když onemocní, není náhrada,“ upozornil Vachuška.