Většina z obcí spoléhá pouze na policii, v Železné Rudě se k problému postavili razantně a před dvěma lety pořídili vlastní radar na měření rychlosti. Zákon, který nedávno schválila Sněmovna, jim jeho využívání znemožní, pokud novela beze změn projde Senátem a podepíše ji i prezident.
Zmíněná novela zákona o policii odebírá obecní a městské policii možnost měřit rychlost a vybírat za její překročení pokuty. Pravomoc by podle novely zůstala jen státní policii. „Pokud by nám byla tato pravomoc opravdu odebrána, tak by to byla velká škoda. Díky radaru se nám podařilo hodně zklidnit situaci, přestupků výrazně ubylo,“ říká železnorudský strážník Jiří Mareš. Vzápětí ale dodává, že k zákazu podle něj nedojde. Příliš mnoho lidí a obcí je proti.
V Železné Rudě investovali do radaru zhruba půl milionu korun a investice se jim vrátila po roce. Zavedení radaru provoz v Železné Rudě podle Mareše hodně zklidnilo, řidiči jsou díky němu mnohem ukázněnější. V současnosti řeší zhruba pět přestupků do měsíce a rychlost měří většinou ve spolupráci se státní policií.
Radar kromě měření rychlosti pořídí i záznam a snímek měřeného vozu. Strážnící ho většinou používají na vzdálenost třiceti metrů, radar je ale schopen měřit i z větších vzdáleností. Většinu přestupků pokutují hned na místě, je to podle Mareše mnohem jednodušší a efektivnější než správní řízení.
Podle starosty Železné Rudy Michala Šnebergra nemá být městská policie zdroj příjmů města, ale má za úkol zajistit v obci pořádek, tedy i bezpečnou jízdu. „Je těžké uhlídat míru, kdy je to ještě kontrola a není to už byznys,“ popisuje problém starosta Šnebergr. Přivítal by, kdyby kontroly prováděla ve větší míře státní policie. Ztráta možnosti měřit rychlost by mu tolik nevadila, musely by ji ale nahradit důslednější a četnější kontroly státní policie, aby nedošlo ke zhoršení situace. „Radar bychom sice kvůli tomu museli prodat, ale takový už je život,“ dodává starosta.
Tomáš Kutil