Nepříjemné překvapení čekalo ve čtvrtek dopoledne na obyvatele a obchodníky v Klatovech. Část města postihl rozsáhlý, předem plánovaný výpadek elektrického proudu. Lidé byli rozezleni, mnozí jsou totiž přesvědčeni, že nebyli řádně informováni.

V Randově ulici v Klatovech byl plakátek s oznámením vyvěšen na sloupu, ale byl poničený a nedalo se z něj vyčíst, kdy bude odstávka. Ve Zlatnické ulici v Klatovech viselo oznámení na rozvaděči u země. Kdo si ho mohl všimnout, je otázkou. „Je to dané tím, že my nesmíme polepit jiná než naše zařízení," vysvětlil mluvčí ČEZu Martin Sobotka.

„Na prodejně nám uhynulo několik desítek rybiček, nefungovalo jim vzduchování. Myslím si, že ČEZ by měl své zákazníky daleko lépe informovat," zlobil se spolumajitel rybářských potřeb „Milan" Radek Řičica.

Někteří obchodníci v okolí o výpadku nevěděli. „My jsme to zjistili prostým způsobem. Najednou přestala jít elektřina. Myslím si, že by pro ČEZ neměl být problém umístit informační leták do každé prodejny nebo schránky v dané ulici," řekla Deníku Zdeňka Fořtová z květinářství Glamelie v Klatovech.
Řada obchodů v Pražské i dalších ulicích měla vyvěšeny tabulky, na kterých informovala zákazníky o změně otevírací doby. Lze předpokládat, že desítky obchodníků potkal pokles tržeb. „Jsem poměrně hodně naštvaný, chtěl jsem si koupit jídlo a budu muset jinam," zlobil se před prodejnou COOP Jan Albrecht z Klatov.

„My musíme při plánovaných odstávkách informovat veřejnost místně obvyklým způsobem. V praxi to vypadá tak, že zašleme oznámení na příslušný obecní úřad a na našich zařízeních vylepíme oznámení," konstatoval Sobotka.

ČEZ musí podle zákona předem informovat přímo pouze ty odběratele, kteří jsou připojení na napětí o výši 22 kV. To ovšem většina domácností nebo obchodníků není. Takové napětí využívají pouze průmyslové a velké obchodní podniky.

Ti, kterým vznikla kvůli odstávce škoda, nemají právo na její náhradu. „Pokud jde o plánovanou odstávku, náhrady se nevyplácí. Podle občanského zákoníku by právo na náhradu vzniklo jen tehdy, kdyby byl výpadek zaviněn z naší strany," konstatoval Sobotka.

ČEZ prý připravuje nový systém, díky kterému budou zákazníci o výpadcích informováni pomocí textových zpráv. „Předpisy nám to již umožňují, v brzké době by měl být systém spuštěn. Ten, kdo se do něj zaregistruje, dostane před plánovaným výpadkem zprávu," dodal Sobotka.

Důvodem přerušení dodávky bylo to, že pracovníci elektrárenské společnosti museli vyměnit část zařízení v trafostanici. „Takovou práci bohužel není možno provádět bez toho, aniž by se rozvodna odstavila," vysvětlil Sobotka.