Osobní pivní mapa, interaktivní deník „pivařů – fajnšmekrů", je hlavní funkcí webových stránek beerweb.cz, které založili Klatované Milan Krejčík a Pavel Špeta. „Cením si toho, že lidé už si nás najdou, máme registrované uživatele z celé republiky," hodnotí první rok fungování webu Krejčík.

Co vše Beerweb nabízí?

Je to stránka, která sdružuje lidi, kteří chtějí pivo ochutnávat a hodnotit, chtějí si evidovat, kde co pili a zajímá je dění v pivovarnictví. Funguje i jako rejstřík pivovarů a piv. Každý registrováný uživatel může využívat „špendlíčky" na pivní mapě. Zapichují se na místa pivovarů, ze kterých pocházejí ochutnaná piva, což slouží k osobní evidenci. Špendlíky mění barvu podle toho, kolik z produkce daného pivovaru ochutnal a ohodnotil, jak se produkci daného pivovaru věnoval. Hodnocením se vytváří v profilu piva jeho celkové hodnocená, z celkového hodnocená všech piv daného pivovaru se automaticky vytváří hodnocení pivovaru.

Hodnocení piv má dvě verze…

Když se s tím uživatel nechce moc „párat", může použít škálu pěti hvězdiček, lze dát i půl hvězdičky, takže je to desetistupňová škála. Lze přidat i komentář. Pokud si uživatel troufá na degustaci, je tam i obsáhlejší formulář, kde se hodnotí zvlášť vzhled piva, jeho vůně, říz, chuť, pitelnost. Chuť má další čtyři podkatekorie, například intenzitu nebo hořkost, v celkové degustaci tvoří chuť čtyřicet procent.

Co může vidět neregistrovaný uživatel?

Neregistrovaný uživatel může vidět asi devadesát procent obsahu, pro běžné návštěvníky je na stránce obsahu dost. Může si přečíst téměř vše. Pouze pro registrované uživatele jsme zamkli jen vychytávky pro pivaře, jako například osobní pivní mapu, žebříček uživatelů. A také hodnocení piv, pokud by mohl hodnotit každý, velmi rychle by v hodnocení vznikl chaos.

A registrovaných uživatelů máte po prvním roce kolik?

Nevím, jestli zhruba tři sta uživatelů je po roce úspěch. Ale nečekal jsem, že bychom oslovili nějaké masy. Cením si hlavně toho, že v dnešní době už je mezi registrovanými uživateli menšina našich kamarádů, že web už sám „chytá" uživatele, lidé si nás už hledají sami a máme uživatele z celé republiky. Číslo tři sta se může zdát málo, ale stránka je vymezená pro poměrně úzkou skupinu lidí, pro aktivní pivaře, kteří za pivem jezdí, nesedí jen doma a nepijí stále jednu značku.

Jak se Beerweb technicky vyvíjí?

Už na začátku jsme slíbili, že budeme stránku zdokonalovat a že máme dlouhý seznam vylepšení. To plníme, neustále vylepšujeme. Nedávno jsme třeba, i když s pětiměsíčním zpožděním oproti původnímu plánu, spustili sekci „O pivu", kde se snažíme encyklopedickým způsobem představit pivo ze všech možných stran. Už jsou tam první dva články o historii, máme připravenou degustaci, pivní styly, servírování piva. Připravujeme i blog, doufám, že bude ještě letos.

Kolik máte v pivní mapě pivovarů? Máte všechny?

Máme všechny, které vaří své pivo ve vlastním pivovaru. Nechceme do mapy zavádět tzv. létající pivovary, které si pivo nechávají vařit, nebo si samy uvaří v nějakém cizím pivovaru, nemají vlastní technologii. Tak v současnosti hodně malých pivovarů začíná. Na internet „hodí" strašně moc pompézních zpráv, že začali, že mají pivovar, logo, pivní sklo, tácky, pivovarskou restauraci. Pouze jim chybí vlastní varna a pivo si vozí odjinud. Pivovary se tedy snažíme zavádět až poté, kdy opravdu rozjedou vlastní výrobu. Ale ne vždy se to podaří.

Jak to vypadá s optimalizací stránek pro mobilní zařízení?

To je nyní pro nás priorita. Kolega Špeta, který se stará o technickou podporu, se tomu nyní věnuje velmi intenzivně, já se snažím pomoci s nastavením vzhledu. Ačkoliv i současné stránky lze v mobilu používat poměrně dobře, nová mobilní podoba bude určitě tahákem pro nové uživatele.
Spolupracujete s dalšími podobně zaměřenými webovými stránkami?
Za ten rok se nám podařilo proniknou do dění okolo pivovarů hlouběji, navázat spolupráci třeba se Sdružením přátel piva nebo s autory stránek České pivo – České zlato. Také jsme ale narazili na další stránky, které nás vnímají jako konkurenci a spolupráce se nedaří.

Provozování stránkách Beerweb vás stojí hodně času, určitě to také není zadarmo…

Samozřejmě, když má někdo nějakého koníčka, tak to něco stojí. Stránku nemáme na nějaký přivýdělek, peníze do toho pouze dáváme. Ale kdyby nás to nebavilo, tak to neděláme. Potěšilo mě třeba, že se na beerweb.cz registroval člověk, který si do pivní mapy přepsal celý notýsek, kde měl evidovaných šest set ochutnaných piv. To je zatím náš nejvýkonější uživatel, má špendlíky posetou skutečně celou Českou republiku. To pak člověka „nakopne", vidí, že má smysl to dělat dál.

David Kojan