Novinka měla původně fungovat už na konci loňského roku. Spuštění radarů ale zpozdily dohady kvůli předávání údajů o vozidlech a osobách mezi firmou, která radary městu pronajímá, správcem softwaru a městem.

„Nakonec jsme se ale dohodli a minulý týden jsme podepsali smlouvu. Nyní se testuje fungování systému ve zkušebním provozu. Ostré spuštění prvních dvou radarů chystáme na první červnový týden,“ uvedl technický náměstek primátora Petr Rund (ODS).

Fungování prvních dvou měřicích zařízení bude zhodnoceno po několika měsících jejich provozu. Až pak se začnou do systému zapojovat i další 'chytré' radary. Čtyřiadvacet hodin denně budou sledovat nejfrekventovanější křižovatky ve městě a v konečné fázi jich bude celkem osmnáct. Objeví se například na křižovatce Rokycanské a Jateční ulice, na Belánce v křížení ulic Klatovská a Borská, v křižovatce Tylova a Skvrňanská nebo ve Folmavské ulici.

Podle všeho ale na radarech město příliš nevydělá. I na tyto radary se totiž vztahuje zákon, který nařizuje, aby byl úsek označen dopravním značením. „To znamená, že před radarem a i za ním musí být umístěna značka, která informuje řidiče, že vjíždí do měřeného úseku,“ potvrdil velitel Městské policie Marek Šilhan.

Dá se tedy předpokládat, že naprostá většina řidičů, pojede ve sledovaném úseku předpisově. Podle Runda to ale není na závadu. „Už dříve jsme avizovali, že pomocí těchto radarů nechceme vydělávat, ale chceme zajistit bezpečnost na křižovatkách ve městě,“ uvedl Rund.

Speciální radary se od běžných měřicích zařízení liší tím, že dokáží měřit rychlost a zaznamenávat průjezd křižovatkou na červenou a to i v noci. Pořízené snímky by měly být v dobré kvalitě. „Měla by na nich být rozpoznatelná tvář řidiče i státní poznávací značka vozu. Snímky ale mohou být hůře vyhodnotitelné pokud bude hustě pršet, řidič bude mít kšiltovku nebo bude mít sklopené stínítko,“ přiznal Šilhan.

Dodal, že přestupky řidičů se budou předávat k řešení odboru správních činností magistrátu města Plzně. Tamní odbor dopravních přestupků pak pozve provozovatele vozidla na podání vysvětlení a rozhodne o případné pokutě. Peníze z vybraných pokut pak poputují do městské kasy. Měly by částečně pokrýt náklady na pronájem radarů. Za každý z nich zaplatí město měsíčně 60 tisíc korun.