Překvapení v podobě bílé pokrývky čekalo tento týden na řidiče na Šumavě. A už se našli nespokojenci s tím, jak byl sníh uklizený. Mezi lidmi se navíc šíří fáma, že letos silničáři začnou uklízet až poté, co přestane padat sníh.

„Náš obecní traktor prohrnul naše komunikace a cestou na Filipovu Huť prohrnul i státní silnici. Díky tomu nevím o žádné nehodě, která by se tam stala. Na rozdíl od silnice mezi Srním a Antýglem. Neříkám, že silničáři mají „bláznit", hned jak začne padat, ale tady začalo večer a ještě ráno tady nebyli. Na silnici, kterou spravují vimperští silničáři, bylo ráno prohrnuto a dopoledne už jen mokro," konstatoval starosta Modravy Antonín Schubert.

Silničáři se v okrese Klatovy starají o více než 1000 kilometrů silnic. Ty jsou rozděleny podle důležitosti do několika tříd. A vyjíždět do terénu musejí silničáři podle zákona. „Naše činnost se řídí zákonem a prováděcími vyhláškami. Tam je stanoveno, že vyjet ke zmírnění následků musíme do 30 minut od nahlášení závady ve sjízdnosti. Důležité je, že následky sněžení musíme zmírnit. Není v lidských silách, aby řidič, který má na starosti přibližně 80kilometrový okruh, dokázal ošetřit silnici do sucha," řekl Jiří Velíšek ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje v Klatovech.

Od začátku zimního období drží silničáři pohotovost na střediscích. „Chlapi nemohou být doma. Nestihli by vyjet. Veškeré události jsou monitorovány, ústředna zaznamenává hovory, podle GPS v autě se dá poznat, kdy řidič vyjel na trasu. Takže limit na výjezd nemůžeme překročit. To, že bychom čekali na dobu, až přestane sněžit, je nesmysl. Sněžit může i několik dní nepřetržitě. Je jasné, že když bude sněžit a foukat vítr, budou silnice zasněžené," dodal Velíšek.

Silnice mají podle své důležitosti tři kategorie. V prvním pořadí jsou silnice I. třídy a dopravně důležité silnice II. třídy, ve druhém pořadí jsou zbývající úseky silnic II. třídy, nezařazené do prvního pořadí, a dopravně významné silnice III. třídy a ve třetím pořadí jsou ostatní silnice III. třídy, nezařazené do druhého pořadí a udržované zpravidla jen pluhováním. Silničáři musejí dodržet doby, do kterých musí být silnice sjízdné.

„Silnice musejí být sjízdné v prvním pořadí do tří hodin, ve druhém pořadí do šesti hodin a ve třetím pořadí do dvanácti hodin," vysvětlil Velíšek.

Po spadu uklízejí města

Podobně jako u silnic má své zákonitosti i údržba místních komunikací a chodníků. Ta je obvykle v režii měst. Města, stejně jako silničáři, musejí zmírnit následky sněžení. A podobně jako oni mají města určena i pořadí důležitosti, ve kterém je prováděna údržba. „Důležité je, že podle schváleného plánu zimní údržby jsou opatření prováděna po spadu sněhu. Komunikace v pořadí důležitosti se uklízejí do 4 hodin po spadu sněhu, ve druhém pořadí důležitosti do 12 hodin po spadu sněhu a ve třetím pořadí důležitosti po ošetření komunikací v prvním a druhém pořadí, nejpozději však do 48 hodin," informoval ředitel Technických služeb města Klatov Peter Pošefka.