„Jde o výstavu věnující se plánované výstavbě trati z Klatov do Chudenic a Kolovče, která měla spojit město Klatovy s uhelnou pánví merklínskou a zdejšími, v té době hodně zalidněnými a na úrodu bohatými, obcemi. Tato trať, která měla vést i přes Dolany, Poleň, Chudenice až do Kolovče, však nikdy realizována nebyla,“ řekl pověřený správce zámku v Chudenicích Ludvík Pouza.

Snahy o dráhu byly v 60. letech 19. století, kdy Klatovy žádaly o vedení železnice dosud okresní město míjející. Utvořilo se tehdy několik konsorcií pro stavbu, dokonce „C. k. Společnost dráhy císaře Františka“ v udělené koncesi z roku 1866 měla spojení z Plzně do Klatov přes Přeštice, Švihov, Dolany uskutečnit. Zlom nastal až v roce 1899, kdy se železnice v regionu opět stala aktuální. Existoval projekt, který měli možnost vidět a připomínkovat obyvatelé Klatov i Dolan, Poleně, Chudenic a Kolovče. „Projekt opatrně počítal i s budoucí možností z Kolovče připojit trať k Vituni a Merklínu. Bohužel, ani tyto snahy se nepodařilo realizovat a v roce 1920 zavedením autobusové linky, nadobro snahy výstavby železnice skončily,“ popsal Pouza.

Na výstavě jsou k vidění různé mapy, plánky, projekty i to, jak mělo nádraží v Chudenicích a na dalších místech ve skutečnosti vypadat a kde mělo být postaveno. Výstavu doplňují modely vláčků. Raritou je unikátní běhací stroj z roku 1837, vyrobený pro vídeňskou trať.

Výstava je v květnu otevřena o víkendech a svátcích od 9 do 16 hodin, od června denně mimo pondělí od 9 do 16 hodin.