Benzín nebo plyn? Tuto otázku si stále častěji kladou řidiči, kteří z důvodu stále se zvyšující ceny benzínu přemýšlejí o tom, že si nechají přestavět automobil na plyn. Hlavním faktorem je, že cena plynu je o polovinu nižší.

Na LPG přestavuje na Klatovsku už pouze jedna firma. „Zájem lidí o předělání auta na plyn je nyní obrovský. Čekací doba je minimálně dva až tři týdny,“ řekla Deníku majitelka autoopravny MARA v Klatovech Martina Chaloupková.

Jde o alternativní pohon na LPG, což znamená na propanbutan. „Po přestavbě na plyn náklady na pohonné hmoty klesnou téměř na polovinu. Na jeden kilometr se oproti benzínu ušetří jedna koruna. Přestavbu je možné udělat do všech druhů automobilů, které mají benzínový motor. Montáž trvá jeden až dva dny, podle náročnosti a druhu vozidla. Celková přestavba vyjde zákazníka přibližně na 28 tisíc korun, samozřejmě záleží na typu vozidla,“ vysvětlila Chaloupková.

Všechno má své pro i proti, a tak je to i tady. „Menšími nevýhodami je snížení výkonu motoru, zhruba o 5 až 10%, a zmenšení zavazadlového prostoru. Někteří lidé považují za nevýhodu i to, že musejí obíhat úřady kvůli přestavbě a doplnění do technického průkazu. Po přestavbě auta na LPG se musí požádat o změnu dopravní úřad. Pak následně jednou za rok musí jezdit na revizi celého plynového zařízení,“ dodala Chaloupková.

Větší zájem o LPG zpozoroval také majitel LPG Luby Ota Koryťák. „Když to porovnám s minulým rokem, tak si myslím, že je o plyn větší zájem. Podle mě si za chvíli auto předělá každý, protože ceny benzínu nehorázně rostou,“ uvedl Koryťák.

Řidiči, kteří mají auto přestavěné na LPG přiznávají, že jim přineslo pro i proti. „Před  časem jsem koupil nové auto a nechal ho předělat na plyn s tím, že uspoříme. Všude se říkalo, že budeme jezdit za korunu na kilometr. Pokud se však započítají servisní prohlídky, benzín, který si auto při startování stejně bere, předělání na plyn, tak se ve finále uspoří tak padesát halířů na kilometr oproti klasickému benzinovému motoru. Ale i to je úspora. Podle mě je to výhoda hlavně pro ty, kteří najezdí hodně kilometrů jako my, kteří rozvážíme jídlo. Na běžné ježdění je tahle přestavba zbytečná,“ řekl Deníku majitel jedné klatovské pizzerie Martin Rom.

Po přestavbě se však zvýšila spotřeba. „Dříve mi auto bralo 7,5 l benzínu na 100 km a nyní 9 l plynu. Nevýhodu vidím v tom, že servisy neumí tyto systémy opravovat. I když to dělají autorizované autoservisy, tak nevědí, co s tím. Nyní jsem tam byl s tím, že po nastartování se auto dusí a nechce jet, a až po deseti metrech se to zlepší, tak oni nevěděli, co s tím. Jinak jsem zpozoroval menší výkon, ale to nikdo, kdo nejezdí jako závodník, skoro nepozná,“ zhodnotil Rom.