Školní docházka je sice v České republice povinná, děti však do školy, alespoň na prvním stupni, chodit nemusí. Školský zákon totiž umožňuje, aby se do páté třídy dítě vzdělávalo doma. Jednou ze škol na Klatovsku, která má s individuálním vzděláváním bohaté zkušenosti, je základní škola ve Velharticích.

„Na individuálním vzdělávání máme v tomto školním roce devět dětí, z toho šest v prvním ročníku. Po absolvování prvního stupně pak děti přecházejí většinou na gymnázium, podle našich zkušeností tyto děti nemívají problémy s přijímačkami a na gymnáziu pokračují úspěšně. Není přitom podstatné, kde dítě bydlí, od nás má pouze učebnice a do školy pak přijíždí jednou za půl roku na přezkoušení. „Doma“ máme děti například z Klatov nebo až z Klenčí pod Čerchovem,“ řekla Deníku ředitelka velhartické školy Zdena Knězová.

Pro domácí vzdělávání se rozhodli například Kateřina a Pavel Fialkovi z Klatov. „O domácím vzdělávání jsme začali uvažovat na základě doporučení našich přátel, kteří tímto způsobem začali učit své děti dříve než my. Jejich dobré zkušenosti a výsledky nás povzbudily ke stejnému rozhodnutí. Výhodou je individuální přístup k dítěti, svou dceru dobře znám, a tudíž vím, jak ji mám učit. Protože se rodič může věnovat pouze jednomu dítěti, získává velký prostor pro osobní komunikaci a tvůrčí rozvíjení probíraného učiva. Zároveň lze dobře ověřit, zda dítě látce opravdu porozumělo, zda chápe souvislosti. Je zde také určitá časová flexibilita v tom, že učivo zvládáme oproti škole za kratší dobu. Jelikož se věnujeme jen jednomu dítěti, nemusíme čekat, až to pochopí i ostatní žáci, a postupujeme tempem, které nám plně vyhovuje. Další výhodou je, že takto vzniká více prostoru pro to, abychom dceři osobně předali dobré morální hodnoty, ze kterých bude moci vybudovat pevný základ pro svůj život,“ popsala výhody domácího vzdělávání Kateřina Fialková.

„Školu ve Velharticích nám doporučila naše přítelkyně, která své děti učí doma už 8. rok a byla s nimi přihlášena v této škole. Souhlasili jsme s tím, že se „přidáme“, protože tamní škola už s domácím vzděláváním zkušenosti má,“ vysvětlila důvody, proč svou dceru přihlásili právě do Velhartic.
Zkušenosti s domácím vzděláváním získává také Šafránkova základní škola v Nalžovských Horách. „Letos máme na individuálním vzdělávání prvním rokem jedno dítě,“ uvedl ředitel Karel Zdeněk. „Od nás dostává učebnice, třikrát až čtyřikrát za pololetí přijdou rodiče s dítětem na konzultace. Já rodičům pomůžu například i tím, že jim poradím jakých chyb, které děti často dělají třeba při psaní, se mají vyvarovat. Jsme také domluveni, že dítě přijde na tělocvik, může s námi jet i na školní výlet. Tímto způsobem se seznámí se spolužáky a zvykne si na kolektiv,“ popsala práci školy učitelka Hana Bouzková, která má ve škole v Nalžovských Horách „domácí“ dítě na starosti.

Nezanedbatelnou výhodou může být domácí vzdělávání zvláště pro venkovské školy, které se potýkají s nedostatkem dětí. „Dotace na individuálně vzdělávané děti jsou pochopitelně nižší, ale do počtu dětí se normálně počítají, což nám samozřejmě pomáhá,“ vysvětlila Knězová.

Individuální vzdělávání

O povolení tzv. individuálního vzdělávání rozhoduje ředitel školy, nezbytnou podmínkou je také, aby ten, kdo bude dítě učit (nemusí to být rodič dítěte) měl aspoň úplné střední vzdělání s maturitou.