Mánek je ve funkci od léta 2012 a často se dostával do sporů s vědci a ekology. Podporu naopak nacházel u starostů většiny místních obcí. Brabec uvedl, že se názory Mánka a ministerstva na směřování parku lišily. V dohledné době bude na post ředitele vypsán konkurz, do vybrání nového šéfa šumavského parku byl jeho vedením pověřen Pavel Hubený.

Mánek byl odvolán poté, co se dokončil plán péče národního parku. Strategický dokument musela správa parku po Brabcově nástupu do funkce přepracovat, kritizovala ho řada odborníků.
Mánka jmenoval do funkce v létě 2012 exministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS). Vědci a ekologové už při nástupu Mánka poukazovali na to, že z parku odešli odborníci a nahradili je lidé s vazbou na ODS. Sám Mánek byl dříve členem této strany.

Jednačtyřicetiletý Mánek do funkce nastoupil po Janu Stráském, s nímž se do vedení parku jako náměstek vrátil krátce po jmenování Stráského ředitelem. Rodák z Horské Kvildy do roku 2007 totiž deset let v NP Šumava pracoval, od roku 2004 jako náměstek. Potom na čas odešel, provozoval geneticko-biochemickou laboratoř se zaměřením na výzkum genofondu populací lesních dřevin.

Za jeho působení například Světový svaz ochrany přírody (IUCN) upozornil, že pokud se nebude více chránit unikátní šumavská příroda, přijde Šumava o mezinárodně uznávaný statut národního parku.

Mánek během své funkce získával na chod parku od ministerstva rok od roku nižší příspěvek. Řádově šlo o desítky milionů méně, než měli k dispozici jeho předchůdci. Mánkovo vedení do provozu zavedlo aukce při prodeji dřeva, které o několik procent zvýšily jeho ceny. Poukázal na některé ekonomické nedostatky bývalých ředitelů, které odhalily audity. Často propagoval projekty, které měly podpořit rozvoj turistiky na Šumavě, ne všechny se setkaly s pochopením odborníků. Podporoval i kritizovaný vládní návrh zákona o Šumavě.

Vyjádření Jiřího Mánka

Rozhodnutí ministra životního prostředí Richarda Brabce beru jako manažerské rozhodnutí a jsem s ním smířený. Důvodem ukončení naší spolupráce je rozdílný pohled na některé věci související s vedením Národního parku Šumava, zejména pak na podobu Zákona o Národním parku Šumava.

Já jsem přesvědčený, že Šumava potřebuje jasný zákon s konkrétními a srozumitelnými pravidly, kdežto pan ministr dává přednost zákonu obecnějšímu.
Na Šumavě jsem se narodil, vyrostl zde a budu tu i nadále žít. Žádného ze svých rozhodnutí nelituji, nic bych nedělal jinak. Za výsledky své práce si stoprocentně stojím. Za dobu, kdy jsem řediteloval Správě NP a CHKO Šumava se podařilo mnohé. Na Šumavě vítězila racionalita nad ideologií.

Správu NP a CHKO Šumava jsem přebíral v době její největší ekonomické krize, kdy na jejích účtech bylo na jeden plat pro zaměstnance. V dnešní době je Správa NP a CHKO Šumava ve výborné ekonomické kondici.

Přebíral jsem Správu NP a CHKO Šumava při bující kůrovcové kalamitě. Kdy se na Šumavě kácelo rekordní množství dřeva. Vznikaly zde holiny o rozsahu tisíc hektarů každý rok. Dnes je kůrovcová kalamita zažehnána.

Kůrovce máme méně než jeden strom na hektar, což považují za významný a reálný úspěch ochrany přírody. Pokud by zůstal stav bezzásahových území v dnešním stavu, nemusela by se Šumava obávat další kalamity. Já se však obávám, že rozsah bezzásahových území se zvětší, jak se ostatně děje i v právě schváleném Plánu péče.

Přebíral jsem Správu NP a CHKO Šumava v době, kdy nebyly připraveny téměř žádné projekty. Dnes se na Šumavě realizuje více než 90 projektů, které jsou vesměs zaměřené na návštěvnickou infrastrukturu. Přebíral jsem správu v době, kdy se 20 let používala v boji proti kůrovci chemie. Byl jsem první ředitel, který ji zakázal.

Mým cílem byla reálná a skutečná ochrana přírody. Ve jménu toho jsme zachránili tisíce hektarů šumavského lesa před kůrovcem. Za tímto postojem si pevně stojím a byl jsem připravený ho hájit i soudní cestou.

Myslím, že se mi podařilo navázat velmi dobrou spolupráci se šumavským regionem, šumavskými starosty a oběma kraji, na jejímž území se park rozprostírá. Situace na Šumavě byla ještě před několika měsíci naprosto stabilizovaná. Spolupráci jsem navázal i v regionu bavorské a rakouské části Šumavy. Vybudovali jsme nadstandardní vztahy s lesy, které na rakouské straně vlastní klášter Schlägl. Stejně tak s bavorskými státními lesy, ale také s mnohými starosty Národního parku Bavorský les. Snažil jsem se i o spolupráci s Národním parkem Bavorský les.
Z pozice ředitele Národního parku Šumava odcházím spokojený. Chápu rozhodnutí ministra Brabce, který chce momentální situaci na Šumavě udržet v klidu.

Přesto musím konstatovat, že situace na Šumavě byla ještě před několika měsíci emočně naprosto stabilizovaná. Rozumím i tomu, že jsem byl trnem v oku ekologických aktivistů, kteří využili situace při změně vlády a změně na postu ministra životního prostředí a extrémním tlakem na ministra Brabce, ale i na mě opět rozvířili emoce na Šumavě. Situace je nyní neklidná. Protože Šumavu vážně miluji, rozhodně nechci být tím článkem, který by byl na Šumavě důvodem k rozjitřeným emocím.

Rozhodně nechci být překážkou k míru, který očekávám, že nastolí ministr Richard Brabec. Znovu konstatuji, že s panem ministrem jsme se dohodli korektně a profesionálně jako dva dospělí muži. Přeji jemu, ale i celé Šumavě, aby se jí i nadále dařilo v klidu a míru alespoň tak, jako to bylo i za doby mého ředitelování.
Není všem dnům konec a věřím, že se na Správu šumavského parku ještě jednou vrátím.

Starostům se odvolání Mánka nelíbí

Odvolání ředitele Správy NP a CHKO Šumava Jiřího Mánka hodně zklamalo starosty šumavských obcí. Rozhodnutí ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) se jim nelíbí, neboť podle nich nejde o ochranu přírody. Někteří si myslí, že jsou za vyhazovem politické důvody, jiní, že vyhrála dřevařská lobby. Všichni se ale shodují v tom, že to Šumavě značně uškodí.

„Opravdu mě to překvapilo. Když byl pan ministr na jednání se šumavskými obcemi, tak deklaroval, že mu jde o stabilitu národního parku. Dnes na tiskové konferenci řekl totéž. Mánek byl představitelem veliké dohody v národním parku, neboť se mu podařilo za dobu jeho náměstkování a následně ředitelování vyjednat souhlas všech šumavských obcí se zonací, což je základní územní strategie parku. Podařilo se mu vyjednat základní teze ochrany přírody prostřednictvím plánu péče, takže dejme tomu, že lze říci, že Mánek byl představitelem dohody napříč šumavským regionem. To je zřejmě tím největším problémem, proč byl odvolán," uvedl starosta Modravy a zároveň šéf Svazu šumavských obcí Antonín Schubert, podle něhož důležitou roli zřejmě sehrál i další fakt, a to, že Mánek je příznivcem ODS. „Určitě to není koncepční krok. Takhle Šumava úplně ztrácí kredit," dodal Schubert a naznačil, že se dá očekávat, že s novým ředitelem se začne na Šumavě zase více kácet.

Krok ministra tvrdě zkritizoval i starosta Jiří Jukl z Hartmanic. „Podle mě stojí za odvoláním Mánka snaha podpořit dřevařskou lobby, která si chce na Šumavě nahrabat peníze," řekl Deníku.

Milan Kilián, ČTK