„Tak vysokou výrobu Stock Plzeň nepamatuje. Naši výrobní kapacitu využíváme naplno, ale ani to dokonce v některých případech nestačí,“ uvedl generální ředitel společnosti Petr Pavlík. Už v říjnu ve firmě stočili rekordních 6,3 milionu lahví a v listopadu pět milionů lahví. Díky předvánočnímu období společnost očekává meziroční nárůst prodeje zhruba o pět procent.

Zájem obchodníků a spotřebitelů o lihoviny je podle něj v předvánočním období tradiční, letos jej však podpořilo avizované zvýšení spotřební daně. Především obchodníci se tak zásobí lihovinami ještě za nižší cenu. „Ten z konkurentů, který v této situaci není schopen vyjít spotřebitelům a obchodním partnerům vstříc, ztratí svou pozici na trhu,“ dodává Pavlík. Největší zájem je v předvánočním období především o tuzemák, fernety či Vodku Amundsen.

Vzhledem k dobám ležení piva mají už od října výrobní špičku v pivovaru Plzeňský Prazdroj. „V předvánočním období se prodá takřka stejné množství piva jako v letních měsících. Na rozdíl od léta se to ale týká především prémiových značek,“ říká tiskový mluvčí pivovaru Jiří Mareček. Nejvyhledávanější je z těchto piv Pilsner Urquell. Nejvíce přesčasů podle něho slouží v současné době pracovníci ve stáčírně.

Na plnou kapacitu jede také výroba ve společnosti BOHEMIA SEKT. „Očekáváme stejné prodeje jako v loňském roce, kdy se jen v měsíci prosinci prodalo více než 3,5 milionu lahví sektů,“ dodává marketingový ředitel společnosti BOHEMIA SEKT Martin Fousek.

V prodloužených směnách pracují zaměstnanci už od srpna. A tento způsob výroby bude pokračovat až do vánočních svátků. Navíc jsou připraveny případné speciální směny i mezi svátky. Největší český výrobce sektů a vín je podle Fouskových slov schopen zcela pokrýt poptávku až do konce letošního roku.

Radost nebudou mít pivaři a konzumenti lihovin na začátku příštího roku. Kvůli vyšší spotřební dani se totiž zvýší i cena obou produktů.