Jednou ze škol, která se potýká s nízkým počtem žáků již delší dobu, je základní škola v Čachrově. V roce 2008 tam byl zrušen z důvodu malého počtu dětí druhý stupeň. V současné době navštěvuje první stupeň 15 žáků. Kvůli malému počtu žáků musí na školu přispívat i městys ze svého rozpočtu.

„Zastupitelstvo vyčlenilo z rozpočtu na rok 2012 doplatek na provoz školy ve výši 1,650 milionu korun. Paradoxem je, že mateřská škola, kterou na Čachrově také zřizujeme, je zcela naplněna a i do dalších let jsou vzhledem k počtu narozených dětí dobré vyhlídky," řekla Deníku starostka Čachrova Jana Kocurová.

Inspiraci našli u sousedů

Čachrovští se inspirovali na příkladu ZŠ Mileč na Nepomucku. Tam před deseti lety měli krizi, kdy jim ve škole zůstalo jen 11 dětí. Ředitel školy i zastupitelstvo obce stáli o zachování školy, a to se jim také povedlo. V současné době navštěvuje ZŠ Mileč 22 žáků v pěti ročnících. „Dojíždí sem také chlapec z Nepomuka, kde mají velkou školu. Rodiče dětí si vysloveně nepřejí dělení výuky předmětů, protože zjistili, že ve stávajícím systému děti dobře prospívají a navíc se učí spolupráci, toleranci a zodpovědnosti. Podle slov rodičů, jejichž děti již tuto školu absolvovaly, další zapojení do nových škol je bez problémů a i na víceletých gymnáziích jsou tyto děti úspěšné," uvedl ředitel Základní školy Mileč Stanislav Červenka.

Takový úspěch chtějí mít i v Čachrově. „Je to dobrá alternativa pro rodiče, kteří hledají pro své děti individuální péči a rodinné prostředí školy. Do naší školy jsou zváni všichni rodiče i děti, kteří by se chtěli seznámit se způsobem výuky, po domluvě je možná návštěva kdykoli. Bylo by možno také zařídit přivážení dětí do školy mikrobusem, který městys Čachrov vlastní," dodala Kocurová.

V Čachrově neberou nízký počet jako handicap, ale naopak jako přednost. Učitelé se mohou žákům více věnovat a řídí se heslem Komenského – škola hrou. „Máme obrovskou školu na málo dětí, takže na vše máme hodně místa. Hlavní, na co se soustředíme, je, aby děti měly ještě dětství. Soustřeďujeme se na co nejvíce aktivit, které rozvíjejí soustředěnost, hravost a pohyb dětí. Chceme, aby děti do školy chodily rády a učení je bavilo," uvedl ředitel ZŠ a MŠ Čachrov Petr Jansa.

Se stejným počtem žáků funguje také škola v Srní, kde jsou čtyři ročníky v jedné třídě. I tam berou jako výhodu, že se mohou dětem individuálně věnovat. „Snažíme se bojovat, jak můžeme. Máme dva učitele, kteří mají předměty rozdělené. Žáci jsou při podle tříd a jednotlivých předmětů spojeni. Dostáváme peníze na provoz, ale jelikož nemáme výjimku, tak na naši školu obec nedoplácí, takže naše škola je financována ze státních peněz. Nabízíme dětem různé kroužky, například výtvarný, hasičský a podobně. Hodně chodíme ven, povídáme si o rostlinách, živočiších a o všem co nás obklopuje. Zúčastňujeme se různých dostupných soutěží, které například pořádá Národní park Šumava. Je to taková naše specializace, ke které jsme předurčeni tím, že jsme v centru národního parku," řekla ředitelka Základní a Mateřské školy v Srní  Věra Šmejkalová.