Správa železnic chystá výstavbu trolejového vedení hned na několika tratích. Pro takzvanou prostou elektrizaci nyní vybrala zhotovitele přípravných dokumentací úseků Klatovy – Železná Ruda, Kralupy nad Vltavou – Kladno a Zdice – Písek. Samotné zahájení prací se předpokládá v roce 2027.

„Prostá elektrizace spočívá v doplnění trakčních sloupů, natažení troleje a výstavbě pouze zařízení nezbytných pro provoz elektrických vlaků. Nezahrnuje finančně náročné úpravy tratí, které by vyžadovaly dlouhou přípravu, posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a mnohdy složité projednávání přípravných dokumentací. Výstavba trolejového vedení přitom umožní zavedení tišších a ekologičtějších elektrických vlaků na delších trasách," vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Elektrizace 49 kilometrů dlouhého úseku Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín umožní prodloužení přímých vlaků z Plzně až na státní hranici s Německem. Tím odpadne nutnost přestupu nebo výměny lokomotiv v Klatovech a zkrátí se tak doba cestování do oblíbených šumavských středisek.

Nadšený z posunu ohledně plánované elektrizace je starosta Železné Rudy Filip Smola. „Mám radost. Konečně tady přestane jezdit dieselová lokomotiva a bude jezdit elektrická, která je pro prostředí lepší a šetrnější. Jsem rád, když se posune cokoliv ve městě k lepšímu a tohle je určitě posun k dobrému," řekl Deníku starosta.

S elektrizací tratě se počítá v letech 2027 až 2029, celkové náklady dosahují výše 1,5 miliardy korun.