Tým klatovských průmyslováků je jediným západočeským týmem, který se přihlásil do letošního ročníku mezinárodní soutěže Formule 1 ve školách. Letošní ročník je už jedenáctý, v České republice se soutěž koná podruhé.

Úkolem soutěžících středoškoláků je na základě zadaných technických parametrů vyrobit balzový model vozu formule 1. S modely na reaktivní pohon bombičkou CO2, které na speciální dráze jedou rychlostí kolem 70 kilometrů za hodinu, pak týmy závodí v českém a moravském národním kole. Šest nejlepších týmů z obou národních kol postupuje do celostátního kola a jeho vítěz postupuje na světový šampionát, kde bude bojovat o trofej šéfa Formule 1 Bernieho Ecclestona, který ji také osobně předává. Vítězové světového finále pak získají jednoroční stipendium na londýnské univerzitě v oboru automobilový inženýr.

První pokus

„Letos se účastníme poprvé. V loňském roce, jsme sice dostali pozvánku, ale ještě jsme si netroufli, netušili jsme, co soutěž obnáší. Loni jsme se tedy pouze dívali, docela se nám to líbilo a když v září přišla opět pozvánka, vyhecoval jsem studenty, ti sestavili tým a šli jsme do toho,“ popsal vznik týmu učitel odborných předmětů SPŠ Klatovy Pavel Lener.

Soutěž je simulací fungování skutečného závodního týmu. Studentský tým má konstruktéry, kteří navrhnou počítačový model vozu, technology, kteří model vyrobí, manažera, který se stará o financování projektu, i grafika, který navrhuje týmové barvy. „Od organizátorů dostane každý tým balzový blok a technické zadání modelu. Podle zadaných rozměrů studenti navrhnou tvar, odsimulují ofukování modelu ve virtuálním vzduchovém tunelu, případně model vylepší tak, aby odpovídal jejich představám. Technologové pak musí podle návrhu vytvořit program pro CNC stroj, který model obrobí. Grafik navrhuje, v jakých barvách bude tým jezdit, případně i týmové logo. Manažer pak, protože si studenti celý projekt musí včetně cest financovat sami, má za úkol sehnat peníze,“ vysvětlil Lener.

Závody

České národní kolo se koná 24. a 25. dubna. „Při závodě jedou vždy dva týmy proti sobě. Měří se reakční čas „pilota“, který model startuje, měří se čas jízdy formule. Každý tým pak před porotou obhajuje pětiminutovou prezentaci o vývoji modelu, hodnotí se třeba i týmové sladění barev auta i oblečení. Podobně jako ve skutečné formuli 1 techničtí komisaři kontrolují dodržení technických parametrů vozu,“ doplnil Lener.

„Začínali jsme od nejjednodušších tvarů, postupně jsme pak model upravovali, abychom zlepšili aerodynamiku,“ popsal vývoj modelu jeden z konstruktérů Jiří Novák. „Nejsložitější byla samotná výroba modelu, program jsme museli poslat do schváleného výrobního centra, protože ve škole nemáme potřebné vybavení. Teď už hotový model začišťujeme a budeme jej kytovat a barvit,“ dodal jeden z technologů týmu Josef Waldmann.

Výhodou i nevýhodou týmu klatovské průmyslovky je věk. Tým je totiž složen ze žáků prvního ročníku, zatímco většinu ostatních týmu tvoří „třeťáci“. „První asi nebudeme, je tam spousta týmů, které mají větší zkušenosti. Navíc jako prváci jsme se museli všechno teprve učit. Výhodou zase je, že můžeme teď několik let sbírat zkušenosti a pak jim to všem natřít,“ předeslal s úsměvem Novák.

Tým SPŠ Klatovy (LeniCars):

Josef Waldmann, Ondřej Mach, Michal Toman, Jiří Novák, Martin Kopp, Jan Švec, Pavel Lener (zodpovědná osoba).