„V roce 2008 jsme utržili za jízdné zhruba 289 milionů korun. Pokud budou tržby klesat podobně jako dosud, bude propad na konci letošního roku asi 20 milionů,“ vyčíslil generální ředitel PMDP Michal Kraus.
Primátor Pavel Rödl (ODS) potvrdil, že situací ve veřejné dopravě se bude zabývat červnové mimořádné zasedání městského zastupitelstva, které hodlá svolat kvůli dopadům ekonomické krize na městský rozpočet. „Budeme mimo jiné mluvit i o dopravním podniku. Myslím tím omezení či obecně změny tras nebo zdražování jízdného,“ prohlásil primátor na dotaz, zda se propad neodrazí ve snaze města zdražit jízdné a tím ztrátu vykompenzovat. Zdražení nevyloučil ani technický náměstek primátora Petr Rund (ODS).
Podle opozičního zastupitele Miroslava Zábranského (Plzeňská aliance) sklízí městští radní to, co po volbách před více než dvěma lety zaseli. „Reakce musela přijít. Tehdy ubrali radní dopravnímu podniku objednané vozokilometry (takže podnik musel ubrat některé spoje nebo prodloužit intervaly na linkách – pozn. redakce) a vrátili je až později.
Navíc podle průzkumu volají cestující po kvalitě a místo toho se cesty do cílových stanic prodlužují. Veřejná doprava doplácí na zhoršující se dopravní situaci ve městě nejvíce ze všech,“ míní Zábranský. Argumentuje tím, že radnice podcenila například vyčlenění samostatných jízdních pruhů pro vozy MHD a dosud nereagovala na požadavky cestujících vyplývající z průzkumu vypracovaného už v roce 2008.
Analýza přitom jasně pojmenovala nedostatky v městské dopravě a navrhla jejich řešení novou organizací linek, zkrácení intervalů mezi nejvytíženějšími spoji a dalšími opatřeními.
Náměstek Rund se proti kritice ohrazuje a tvrdí, že zavedení navrhovaných novinek by znamenalo pro dopravní podnik více najezděných kilometrů a tím i vyšší příspěvek z městské kasy. „To je v současné době daňových propadů diskutabilní a je na rozhodnutí zastupitelů, zda budou chtít investovat do veřejné dopravy více peněz,“ prohlásil Rund.
Některé novinky, například postupné zavádění tzv. taktové dopravy, kdy spoje jezdí v jednotném časovém intervalu, hodlá podle něj město zavést už letos na podzim bez navýšení peněz dopravním podnikům.
Jízdné se v plzeňské MHD zdražovalo naposledy v roce 2004, kdy se cena za jednu jízdu zvedla z osmi na 12 korun. „Za jízdenku bych i připlatila, ale muselo by se to skutečně odrazit na kvalitě. Hlavně by na sebe musely skutečně navazovat jednotlivé spoje,“ uvedla Plzeňanka Mirka Tolarová.