V praxi to znamená, že cestující si objedná požadavek mobilem na refýži a cena se mu vzápětí odečte z kreditu. Na telefon mu přijde potvrzení, že zaplatil a nakouknutím na displej se pak prokáže případné kontrole revizorovi. Podobný systém už funguje například v Praze.

Podle technického náměstka primátora Petra Runda (ODS) má nová služba, kterou ve čtvrtek schválili městští radní, nahradit hlavně současné nákupy papírových lístků u řidičů přímo vozech. Rapidně jich totiž přibývá, i když takto koupený lístek vyjde pasažéra na dvacetikorunu, což je o osm korun dráž než například v trafice nebo v automatu. „Řidiče a provoz to zdržuje,“ potvrdil generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus. Dodal, že vloni si ve vozech koupilo lístky 133 tisíc lidí, za letošní první čtvrtletí jich už bylo více než 34 tisíc.

O možnosti nákupu jízdenky přes telefon bude informovat cestující kampaň, kde se dozvědí telefonní číslo, kde si budou moci lístky objednávat a další podrobnosti.

Rund zatím odmítl sdělit mobilního operátora, se kterým město uzavře na službu smlouvu. „Ještě není skončena soutěž,“ vysvětlil Rund. Kraus už dříve Deníku potvrdil, že cena bude vyšší než za klasický papírový lístek právě kvůli nutným poplatkům operátorovi.

Zatímco SMS lístky cestující vítají, kritizují další opatření dopravních podniků, které se zatím chystá. Jde o zpoplatnění dobíjení Plzeňských karet v kamenných prodejnách, zatímco v samoobslužných zónách by zůstalo od poplatku osvobozeno. „Lidé je začnou víc využívat,“ podotkl předseda představenstva podniku Jiří Šneberger (ODS).

Mezi cestujícími ale nejsou samoobslužné zóny pořízené za miliony korun převážně z EU oblíbené a dávají přednost kontaktu s pracovníkem za přepážkou. „To, že jsou pro cestující ´komfortem´, si myslí jen vedení dopravních podniků. Nepovedly se, zejména starší lidé je ignorují,“ prohlásila jedna z oslovených plzeňských pasažérek.