Pracovníci České pošty musejí mimo své běžné práce nabízet lidem vedlejší produkty. V některých obcích přitom mohou porušit vyhlášky o zákazu podomního prodeje.

Podle zkušeností čtenářů Deníku se běžně stává, že „pošťáci" za přepážkami i poštovní doručovatelky nabízejí lidem uzavření různých pojistných smluv nebo například stavebního spoření. Pracovníci pošty mají prý nařízeno, za kolik musejí měsíčně prodat. Pokud limity nesplní, hrozí jim sankce. Pošta takovou praxi odmítá.

„Včera jsem byla poslat dopisy a slečna mi chtěla prodat stavební spoření. A to za pomoci nepravdivých informací. Snažila se mi vnutit, že všechny stavební spořitelny budou snižovat během následujících dnů úrokovou sazbu a tudíž si musím rychle uzavřít spoření, abych nebyla škodná. Když jsem řekla, že děkuji, ale nechci, neboť už jedno mám, tak to prý nevadí, můžu mít prý dvě. Jsem makléřka, mám certifikaci od České národní banky. Pojištění tedy rozumím a opravdu nevím, na co by mi bylo druhé pojištění, když by na tom novém nebyl státní příspěvek. Podle mého za to ta slečna za přepážkou nemůže. Nutí ji prodávat něco, čemu nerozumí. A ještě ji na to podle mého ani pořádně nevyškolí," podělila se o zkušenost Jarka Vlková z Klatovska.

Plní limity

Podobnou praxi potvrdila Deníku i pracovnice České pošty. „Máme stanovený limit, ten musíme splnit. Já jsem už pojistila celou rodinu. Lidé jsou na nás potom naštvaní, protože jim na pochůzkách musím nabízet věci, které nechtějí," sdělila doručovatelka, která si z pochopitelných důvodů nepřeje uvádět své jméno. „V některých obcích, které mám v takzvaném rajónu, navíc platí zákaz podomního prodeje. Takže riskuji i pokutu," dodala.

Města na Klatovsku zatím prodej nabízený poštou neřeší. „Prozatím to bereme tak, že pošta dělá nějakou vedlejší činnost u své hlavní. Pokud budou přicházet stížnosti od lidí, zadáme si právní rozbor, který potvrdí nebo vyvrátí, zda jde o podomní prodej a budeme situaci řešit," konstatoval tajemník radnice v Klatovech Miroslav Šafařík.

Česká pošta tvrdí, že své zaměstnance za neplnění limitů nepostihuje. Ani nařízení o podomním prodeji prý neporušuje. „Pokud by některá z našich doručovatelek měla v brašně cokoli kromě dopisů a při doručování se to snažila prodat zákazníkovi, šlo by se skutečně o podomní prodej a Česká pošta by mohla mít na mnoha místech potíže. To však pošta nedělá. Pokud však upozorní na výhodnou koupi, či nabídne některý z produktů našich partnerů s tím, že je možné získat další informace či přímo si daný produkt pořídit na nejbližší poště, nejde o podomní prodej. Podle interních směrnic pošty naši lidé musí navíc postupovat tak, aby zákazníky v žádném případě neobtěžovali. Pokud zákazník o informaci nestojí, doručovatel pouze poskytne službu poštovní, která je konečně základem jeho práce. Doručovatel dostává fixní plat, může si však k platu přilepšit. Existuje tedy variabilní složka, která se přiznává k základnímu platu podle řady kriterií. Základem je posouzení kvality práce, ale také třeba plnění finančního plánu. Pošta veškeré aktivity financuje z vlastních prostředků, nedostává od státu žádné dotace," sdělil mluvčí České pošty Ivo Mravinac.