Koronavir výrazně ovlivnil i letošní filmovou sezonu. Která natáčení musela být letos kvůli němu v Plzeňském kraji odložena? A co se i přes omezení již podařilo natočit? Nejen o tom Deník hovořil s projektovou manažerkou Regionální Filmové Kanceláře Plzeňského kraje Radkou Šámalovou.

Jak letošní koronavirová omezení ovlivnila filmová natáčení v Plzeňském kraji? Musela být některá natáčení zrušena?

K zásahům bezesporu došlo. Nejen plošně Plzeňský kraj, Česká republika, celý svět, ale jednotlivě i služby cestovního ruchu, kultura a mnohé další obory byly na dlouhé týdny pozastaveny. Stejně tak audiovizuální výroba, která je bezprostředně napojena na využití právě např. služeb cestovního ruchu. Nejsem si vědoma, že by u nás došlo přímo ke zrušení plánovaných natáčení, naopak se veškerá natáčení pouze přesouvala na pozdější termíny. Např. snímek Matky s Hanou Vagnerovou v jedné z hlavních rolí, který se dotáčel až ke konci léta a bude mít premiéru už v listopadu letošního roku. Nebo koprodukční film Il Boemo o životě skladatele Josefa Myslivečka s Vojtěchem Dykem v hlavní roli. Natáčet se mělo na přelomu jara a léta v klášteře v Plasích, později jej produkce dvakrát posouvala, v současnosti je natáčení naplánováno na pozdní podzim. V případě tohoto snímku bylo a pravděpodobně ještě bude těžké v současné situaci pracovat s nasazením českých, italských a slovenských herců, kteří ve filmu figurují.

Projektová manažerka Regionální Filmové Kanceláře Plzeňského kraje Radka Šámalová.Zdroj: Foto: archiv R. Šámalové

Německo-české rozhovory v Klatovech.
Německé firmy bez Čechů odmítaly zakázky. Nechtějí další zavírání hranic

Natáčely letos v kraji kvůli koronaviru jen české štáby, nebo přijely i zahraniční?

Původně měly v kraji působit pouze české produkce, ovšem bavíme se o plánech, které byly jisté v počátečních měsících letošního roku. Pandemie však paradoxně více „otevřela“ dveře zahraničním štábům. Je to z důvodu, že mnohé země, kde původně měli filmaři natáčet, byly uzavřené. V mnohých případech vyhrála také finanční stránka a obecně dlouhodobě narůstající prestiž České republiky mezi zahraničními filmaři. Aktuálně už víme, že u nás bude na podzim natáčet nizozemská produkce a v současnosti registrujeme poptávky ze Švédska a Německa. V obou těchto případech však jde o prvotní poptávku lokací, konkrétně lokací industriálního charakteru. Co do počtu industriálních zón a brownfieldů, ať již využívaných či nevyužívaných, má náš kraj skutečně co nabídnout, proto věřím, že by některá z těchto spoluprací mohla dojít až ke konečné realizaci.

Které snímky se letos v kraji natáčely a kde?

Již jsem zmiňovala nový český komediální film Matky, který vznikal v obci Prádlo nedaleko Nepomuka. Za zmínku také stojí natáčení celovečerního filmu Lidi krve režiséra Miroslava Bambuška v Úterý. V tomto případě jsme produkci na začátku července pomáhali s náborem komparzu. Během necelých dvou dnů se přihlásilo přes 300 lidí, z čehož byly více než tři čtvrtiny místních. Volba městečka nebyla náhodná, snímek ve své dějové lince popisuje odsunutí Němců a právě Úterý bylo jedno z center zaniklých Sudet. Navíc si dochovalo unikátní ráz historického náměstí včetně okolních budov. V letošním roce se také více zaměřujeme na studenty a začínající filmaře. Zde mohu zmínit historický snímek Zbojník mladého režiséra Leoše Kastnera. Snímek je stále ve fázi příprav, ovšem první záběry, určené pro crownfundingovou kampaň, vznikaly v Chotěšově a okolí Přeštic, kam bude následně dosazeno i celé natáčení. Tento talentovaný režisér se už před rokem proslavil postapokalyptickým filmem Trash Town.

První den s rouškami při výuce prožila v pátek také třída G3 Gymnázia Stříbro.
Žáci i učitelé se smiřují s rouškami. Rodičům se nařízení nelíbí

Jaké lokace jsou obecně v kraji nejoblíbenější?

Každý kraj má své „top“ lokace, do kterých putují filmové štáby na jisto. Mezi ně můžeme zařadit již zmíněné městečko Úterý (Habermannův mlýn, Zdivočelá země) a klášter v Plasích (Santiniho jazyk, Sukničkáři, Vůně vanilky). Velice exponovanými lokacemi jsou též klášter v Chotěšově, hrad Rabí, Manětínsko, které si oblíbil režisér Tomáš Vorel ve své trilogii Cesta z města, Cesta do lesa a Cesta domů, a samozřejmě Šumava! Nový snímek Šarlatán, který putuje do kin, Marhoulovo Nabarvené ptáče, všechny série Policie Modrava, Úhoři mají nabito, Anděl Páně, v minulosti Divá Bára, Na pytlácké stezce, Pod Jezevčí skálou, Za trnkovým keřem, to je jen sporý výčet filmů spojených s národním parkem. S odkazem na počet filmů, které na Šumavě vznikaly a stále vznikají, zde před čtyřmi lety zakořenil festival Filmové Kašperské Hory, který odkazuje ryze na filmy natáčené v této části kraje. Aktuální ročník se odehraje od 30. října do 1. listopadu, a naše kancelář zde zastupuje roli filmového kurátora.

Ke zmíněnému „top“ se však každý rok snažíme přiřazovat i vybrané „trendy“. Ty se nám zatím úspěšně daří předvídat a dokážeme tak mnohem pružněji reagovat na aktuální poptávku filmařů. V loňském roce jsme více profilovali téma Sudet, letos cílíme na industriální památky Plzeňského kraje a opět se nám daří reagovat na poptávky právě tohoto zaměření. Aktuálně také pro filmaře připravujeme location tour s trasou mapující doly a lomy v kraji. Tour se odehraje již brzy během filmového festivalu Finále Plzeň. Filmařům budeme prezentovat Centrum Caolinum v Nevřeni, kaolinku v Kaznějově, ale například i přírodní památku Hromnické jezírko.

Jaká natáčení jsou v kraji kromě Il Boeno plánována v nejbližších měsících? Objeví se na place některé známé osobnosti? Budou mít šanci i místní komparzisté?

Chystá se natáčení českého seriálu Hvězdy nad hlavou s Terezou Kostkovou v hlavní roli. Děj se odehrává na vesnici, kde herečka zachraňuje nejen zvířata, ale často i lidské osudy. Sama je postavena před volbu, kdy se musí rozhodnout mezi dvěma muži. Ztvární je Roman Vojtek a Roman Zach. V seriálu se dále objeví například Veronika Žilková, Václav Kopta, Alena Mihulová, Veronika Khek Kubařová, Miroslav Táborský, Martin Pechlát a další známé osobnosti českého filmu. Z dalších plánovaných natáčení jde již o zmiňované zahraniční produkce, zde je však na výčet osobností řekněme dosti přísné informační embargo.

Autogramiáda Tomáše Řepky v Plzni. Doprovázela ho jeho partnerka Kateřina Kristelová.
FOTO, VIDEO: Se spoluvězni z Borů si volám, s bachaři ne, říká Tomáš Řepka

Je podle vás podpora pro filmaře ze strany státu či kraje dostatečná nebo by zvláště nyní měla být větší?

V tomto případě a současné situaci si nedovolím a ani nechci kalkulovat v rovině financí „před a po“. Systém podpory audiovizuálního umění se obecně za poslední roky výrazně zlepšil nejen plošně v rámci celé České republiky, ale konkrétně i směrem od Plzeňského kraje. To dokládají i poslední dva roky od vzniku Regionální Filmové Kanceláře, ve kterých evidujeme 70% nárůst zájmu filmových produkcí a počet filmových děl, která zde vznikala. Je důležité si uvědomit i synergii, ve které větší počet filmařů přináší do kraje vyšší finanční obnosy směrem nejen k místním poskytovatelům služeb v cestovním ruchu, do oblasti dopravy, technických a dalších služeb, ale obecně směrem k celé místní infrastruktuře a nazpět ke Kraji a opětovnému startu tohoto kruhu. Já věřím, že toto si Plzeňský kraj více a více uvědomuje, proto i podpora filmových děl zde vznikajících exponenciálně narůstá. Plzeňský kraj má nakročeno k tomu stát se třetím bodem na filmové mapě Česka, kdy pomyslně putuji od filmového Zlína k pražským ateliérům po Plzeň. Ta stále více a více umí profitovat z napojení na německou stranu, na skvělou dopravní dostupnost, ceny služeb, unikátní lokace a v neposlední řadě též silné zázemí v podobě plzeňské animace, studentů a lokálních filmařských skupin. Potenciál je zde značný a my se na něj více a více snažíme ukazovat a probouzet pomyslnou „Sleeping Beauty” (spící krásku - pozn. aut.).