Poté, co se porouchala, totiž zjistil, že náhradní díl, který je v ní třeba vyměnit, už se nevyrábí. Nepomohl mu ani autorizovaný servis ani samotný výrobce. Něco podobného se přitom může stát každému. Elektronika vydrží často pouze několik měsíců po záruční době a výrobce nemusí vyrábět náhradní díly déle než dva roky po ukončení produkce.

„Televizi o úhlopříčce 102 centimetrů jsem koupil v srpnu 2007. Dva a půl roku s ní nebyl žádný problém. Pár měsíců po skončení záruky se ale začala samovolně vypínat a zapínat. Obraz ztrácel barvy,“ popsal Košnař.

Přístroj odvezl do autorizovaného servisu v Plzni, smířený s tím, že opravu zaplatí, protože televize už není v záruce. Kupodivu hned na druhý den mu přišla smska, že je přístroj připravený k vyzvednutí. Když ale pro něj přišel, zažil pořádný šok. „Řekli mi, že televizor je neopravitelný, protože náhradní díl, takzvaná signálová deska za dva až tři tisíce, se již nedodává. S tím mi vyrazili dech,“ popisuje Košnař.

Tak ale celé martyrium teprve začalo. Muž se totiž rozhodl, že se obrátí přímo na výrobce, tedy na společnost Samsung. S tou se ale nedohodl ani po asi desetidenním vyměňování emailů a telefonování. „Informovali mě, že potřebný náhradní díl již není v České republice k dostání. Pak mi napsali, že ho shánějí odněkud ze zahraničí. Od té doby se neozvali a neodepsali mi ani na můj poslední email,“ říká Košnař.

Svým vlastním pátráním prý navíc zjistil, že mnozí výrobci elektroniky vyrobí například sérii určitého typu televizoru a k němu jen omezený počet náhradních dílů. „Pokud se vyčerpají, další náhradní díly k té které řadě televizorů už prostě nejsou a výrobci nejsou povinni je mít, pokud již porouchaná věc není v záruce,“ podotýká Košnař.

Dodává, že chce zejména varovat ostatní spotřebitele, před nákupem drahé elektroniky. „Sám bych dřív nikdy nevěřil, že se něco takového může stát,“ podotkl Plzeňan.

Společnost Samsung se včera Deníku k případu nevyjádřila. Mluvčí firmy nezvedal mobilní telefon a nereagoval ani na několik sms zpráv.

Podle České obchodní inspekce jde bohužel zřejmě o beznadějný případ. „Nikde v zákoně totiž skutečně není uvedeno, po jak dlouhou dobu má mít výrobce k dispozici náhradní díly na určitý výrobek. Může se proto stát, že po uplynutí záruční doby některý náhradní díl není k dispozici,“ uvedl ředitel České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj Milan Javorský.

Jedinou záchranou může být pro spotřebitele v tomto případě záruční list, v němž by bylo výslovně uvedeno, že výrobce garantuje i pozáruční servis výrobku. „Pokud by tuto klauzuli výrobce nedodržel, mohla by to obchodní inspekce řešit jako nekalou obchodní praktiku,“ podotkl Javorský.

Upozornil na to, že podobných případů může v budoucnu přibývat. Doby, kdy našim babičkám sloužila lednice nebo pračka 25 let, jsou totiž nenávratně pryč. „Dříve byli výrobci pyšní na to, že jejich výrobky mají dlouhou životnost. To už ale dnes ve většině případů neplatí. Trend je takový, že je třeba prodávat co nejvíce nových výrobků tak mnohdy jejich kvalita klesá,“ řekl Javorský.