Zničené jízdní řády, blokování zastávek, honičky na silnici, vytlačování jednoho autobusu druhým ze silnice a dokonce i rvačka mezi řidiči, po níž jeden z nich skončil v nemocnici – to vše je součástí velmi tvrdého boje dvou soukromých dopravců o autobusovou linku Klatovy – Nýrsko. „Je to mezi námi regulérní válka," přiznává Josef Ptáček ml., majitel jedné ze dvou konkurenčních firem.

Blokace zastávek, strhávání řádů

Linku Klatovy – Nýrsko už bezmála dvacet let jezdí firma Vratislava Štáhlicha, dnes nesoucí název Autobusy VKJ. Před dvěma lety ale dostala licenci na stejnou trasu i společnost Ptáček – Autobusy. A hned od začátku to mezi oběma rivaly začalo pořádně jiskřit. „Licenci jsme obdrželi pod podmínkou, že musíme dodržet čtvrthodinový odstup od konkurence. To jsme dodrželi a začali jsme jezdit. Ale pak přišla změna jízdních řádů, která se dělá čtvrtletně. My jsme časy ponechali, ale firma VKJ, která původně jezdila po nás, se najednou objevila před námi. A to třeba jen o pět, osm či deset minut. A tím začaly hlavní problémy. My jsme se sice snažili upravovat časy, abychom se od nich vzdálili, ale oni se k nám přibližovali a teď de facto jezdíme současně," řekl Deníku Ptáček, který nenechal na rivalovi nit suchou.

„Od začátku nám jsou strhávány jízdní řády. Máme svědky, podle nichž to dělal i osobně majitel společnosti VKJ pan Štáhlich a také jeho syn. Dochází k úmyslným blokacím zastávek ze strany autobusů VKJ, a to v Nýrsku i v Klatovech na Tylově nábřeží. Leccos máme zaznamenané na kamerách. Máme nahrávky, jak konkurence nedodržuje jízdní řády, a máme i nahrávky, jak pan Štáhlich vyhrožuje našemu řidiči, že „dostane do držky". Ze strany konkurence jsme se setkali i s vybržďováním, vytlačováním ze silnice a podobně, ostatně jeden takový případ byl nedávno i medializovaný, protože skončil rvačkou řidičů na zastávce v Janovicích. Náš šofér byl napaden, a když se bránil, tak soupeře zranil," tvrdí Ptáček.

Štáhlich nepopírá, že mezi oběma firmami jsou, mírně řečeno, napjaté vztahy, ale tvrdí, že za vše může Ptáček, který se podle něj nechová korektně. „My tu linku jezdíme bezmála dvacet let, a to bez dotací. A kraj, místo aby byl rád, tam pustí jeho. Místo toho, aby nás ochránil. Pan Ptáček nedělá nic jiného, než lumpárny. Když pan Ptáček nastoupil, tak nám zmizely všechny označníky stanic. Vykopali nám je i s betonem. Až na jeden případ, na Petrovice, tam byli vyrušeni. Řešila to i policie, bohužel nic nevypátrala a případ odložila.

Škoda šla tehdy do desítek tisíc. Dodnes nikde nemáme jízdní řády. Trhá nám je řidič pana Ptáčka, kterého jsme od nás vyhodili, protože byl problematický," řekl Deníku Štáhlich, který si postěžoval i na to, že mu konkurence na zastávkách přetahuje cestující. „Problém je i v tom, že on nemá odstavný plac, který by mít měl. Stoupne si tak za nás, místo aby stál na něm," dodal Štáhlich.

My jsme slušní, tvrdí obě firmy

Oba šéfové firem, Ptáček i Štáhlich, nařčení konkurence z nekalého chování odmítají a shodně tvrdí, že oni pravidla dodržují. Jezdí na čas, nikoho neblokují, nevytlačují ze silnice, nepřetahují nikomu lidi. Jedinou výjimkou je strhávání jízdních řádů, kde Ptáček přiznal, že je jeho řidič firmě VKJ skutečně několikrát strhnul. „Bylo to ale na naší ploše, za kterou si platíme. Tak co měl dělat jiného, než to strhnout a nalepit tam náš jízdní řád?" ptal se Ptáček. Ten Deníku řekl, že o linku bojuje, ač ji musí dokonce dotovat. „Tato linka je pro nás v současné době prodělečná, doplácíme na ni ze zájezdů, které jezdíme, a předpokládám, že na lince nevydělává ani firma VKJ. Ale samozřejmě, kdyby jezdil jen jeden z nás, bude vydělávat. A to je ten důvod, proč se vše děje," prohlásil Ptáček.

Více si přečtete v dnešním pátečním vydání Klatovského deníku.