Hraniční nádraží Bayerisch Eisenstein – Železná Ruda-Alžbětín získalo společně s nádražím Lutherstadt Wittenberg v Sasku-Anhaltsku titul „Nádraží roku 2017“, kterým už 14 let každoročně oceňuje německá obecně prospěšná společnost Allianz pro Schiene jedno velké a jedno malé nádraží za vstřícnost k zákazníkům a návštěvníkům.

Německá část nádraží patří Přírodnímu parku Bavorský les, který do její rekonstrukce za pomoci dotace z evropských peněz před několika lety investoval cca 7,4 milionu euro. „Máme samozřejmě obrovskou radost, že naše nádraží zvítězilo,“ byl spokojený ředitel Přírodního parku Bavorský les Hartwig Löfflmann. Německá polovina nádražní budovy neslouží pouze coby běžné nádraží, přírodní park Bavorský les v ní provozuje návštěvnické centrum.

„Svět přírodního parku na německo-českém hraničním nádraží se již od roku 2001 věnuje přeshraniční spolupráci. Prezentuje dva národní parky, Bavorský les a Šumava, Přírodní park Bavorský les a Chráněná krajinná oblast Šumava, které spolu dohromady tvoří zelenou střechu Evropy. V budově nádraží funguje také Evropské centrum netopýrů, lyžařské muzeum, interaktivní výstava o „králi Javoru“, expozice o historii stavby železnice, modelová železnice a historická restaurace,“ vyjmenoval Löffelmann.

Bystřická traktoriáda 2017
FOTOGALERIE: V Bystřici závodily traktory

Německá polovina areálu nádraží nabízí rovněž železniční muzeum nebo galerii, v bývalé nádražní hale, kterou prochází státní hranice, je pak informační centrum Národního parku Šumava. „V Bavorské Železné Rudě je právě nádraží jedním z turisticky nejnavštěvovanějších míst, má i velký historický význam. Na české straně nádraží bylo bohužel zbouráno vše kromě nádraží, zůstala pouze česká část nádražní budovy. Na české straně hranice jsou turisticky atraktivní místa hlavně v Železné Rudě a jejím okolí,“ uvedl železnorudský starosta Michal Šnebergr.

„Bohužel už asi tři roky nezajíždí spoj Waldbahn z Plattlingu až na Špičák, ale končí v Bavorské Železné Rudě. Přivítali bychom obnovu, to je ovšem záležitost Plzeňského kraje, který by musel německé straně kompenzovat provoz linky,“ posteskl si Šnebergr.

Hraniční nádraží Železná Ruda-Alžbětín – Bayerisch Eisenstein bylo postaveno v letech 1876–1877. Celé nádraží včetně kolejišť i obytných a obslužných budov bylo postaveno zrcadlově napůl přes státní hranici jako symbol tehdejší dobré spolupráce mezi Rakousko – Uherskem a Bavorskem. Po roce 1948 byl provoz na nádraží omezován. V roce 1953 byly na české straně vytrhány všechny koleje a nádraží bylo téměř čtyřicet let opuštěné. Na české straně zůstala pouze polovina nádražní budovy a i ta měla být, podle některých zdrojů už začátkem prosince 1989, odstřelena, zabránily tomu však listopadové události.

Režisér Jaroslav Soukup (uprostřed) pózuje se seriálovými policisty před skutečným policejním obvodním oddělením v Kašperských Horách.
Startuje Policie Modrava. Kriminálka, která baví