Dvě na první pohled kuriózní srážky vlaku s vozidlem vyšetřovali v uplynulém půlroce klatovští policisté.
V listopadu loňského roku zůstal uvězněn na přejezdu v Ostravské ulici v Klatovech řidič kamionu. „48letý muž z Olomouce vjel do kolejště, ale kvůli zledovatělé vozovce se z něj nedostal,“ popsala loňský případ mluvčí klatovské policie Dana Ladmanová. Řidič vystoupil a chtěl nasadit řetězy. Když ho kolemjdoucí žena upozornila, že brzy pojde vlak, snažil se přivolat pomoc. Ještě, než se mu to podařilo, vlak do návěsu narazil. „Naštěstí nešlo o nic vážného,“ dodali klatovští profesionální hasiči.

K další nehodě došlo letos v únoru na přejezdu v Bezděkově. Tamní traktorista i přes varovnou signalizaci vjel na koleje, na druhou stranu se však už nedostal. „Vlak traktor doslova rozpůlil, řidič vyvázl jen zázrakem bez zranění,“ upřesnila Ladmanová. Traktorista byl navíc pod vlivem alkoholu.
I když je většina přejezdů na Klatovsku chráněna závorami, lidé přesto riskují. „Třeba v Klatovech ve Voříškově ulici jsou závory krátké. Lidé kolem nich probíhají a mnohdy projede i motocykl,“ upozornil Marek Janda z Klatov. Toto místo se stává i cílem samozvaných závodníků. Při vysoké rychlosti směrem od zimního stadionu k Husovu náměstí může vozidlo hned za přejezdem letět vzduchem.

Značně nebezpečný je také přejezd poblíž klatovské mlékárny, který disponuje jen světelnou signalizací. Toto místo se v minulosti stalo dějištěm řady nehod, přičemž některé skončily tragicky.

Na Sušicku a Horažďovicku jsou většinou přejezdy bez závor v místech s menší dopravní frekvencí.
Drtivá většina nehod, které se stanou na železničních přejezdech, je zaviněna samotnými motoristy. Jen při poslední velké kontrolní akci loni na jaře policie zjistila pochybení u každého patnáctého řidiče.

„Nejčastěji se jednalo o porušení maximální povolené rychlosti, policisté ale zaznamenali také nezastavení před značkou Stop a nerespektování výstrahy na přejezdu,“ potvrzuje náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Většina řidičů ignoruje fakt, že ve vzdálenosti 50 metrů před kolejemi mohou jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Pouze v případě, kdy na výstražném zařízení svítí přerušované bílé světlo, smí jet rychlostí 50 km/h.

„Na přejezdech s křížem si řidiči více uvědomují, že mají zastavit. Nejméně nehod se stane na přejezdech vybavených závorami, jenže jejich stavba je nejdražší,“ dodává Kučera. Lidé na přejezdech bez závor sázejí na to, že stihnou přejet ještě před příjezdem vlaku. To je však podle odborníků tragický omyl.

Moderní přejezdy se totiž spouštějí poměrně krátce před příjezdem soupravy, u nejmodernějších signalizací je to jenom 25 vteřin.