Zhruba sedmdesát procent míst je denně obsazeno v autobuse, který každé ráno vozí lyžaře na německý Javor. Spoje, který zavedl tamní dopravce Šumava Bus, využívají kromě lidí ze Železné Rudy i obyvatelé Klatov, Sušice a Plzně.

„V 9.13 hodin vyjíždíme ze Železné Rudy a první zastávka je na hraničním nádraží v Bavorské Rudě. Tam přestoupí lidé z vlaku, který přijede od Plzně a Klatov,“ uvedl šéf dopravní společnosti Václav Bernard. O něco delší čekací dobu musí zvládnout lidé, kteří do Bavorské Rudy přijedou ze Sušice. Ti totiž dorazí zhruba tři čtvrtě hodiny před příjezdem autobusu. Ten pak všechny doveze až pod stanici lanovky. Zpáteční autobus pak z Javoru vyjíždí v 16.10 hodin a za zhruba čtvrt hodiny je opět na vlakovém nádraží. „Tady mají lidé asi třináct minut na přestup a vlakem pak jedou domů,“ doplnil Bernard. Za zpáteční jízdenku zaplatí lyžaři dvě eura.

Autobusový spoj začal jezdit v den vstupu České republiky do schengenského prostoru, takže hraničním pásmem autobus pouze projíždí. „Tomu jsme se ještě vloni nemohli vyhnout. I když kontroly už nebyly nijak striktní, nevěděli jsme, zda nás policisté pustí nebo bude kontrola trvat deset minut. S ohledem na návaznost vlakových spojů to bylo poměrně složité,“ podotkl dopravce.

I když autobusový spoj na Javor rozšiřuje nabídku služeb v Železné Rudě, provozovatelé tamních areálů to nevidí rádi. „Je to pro nás pochopitelně konkurence, stejně jako pro majitele hotelů. Ti si nasmlouvají ubytování s tím, že lidé budou lyžovat tady a místo toho jedou utrácet peníze na Javor,“ řekl vedoucí sportovního areálu na Špičáku Josef Treml.

„Samozřejmě i pro nás je to konkurence, ale nebereme to zase nijak tragicky. My máme vlek hlavně pro rodiny s dětmi. Velké areály už v tomhle případě mohou nějaký odliv zákazníků řešit,“ míní vedoucí areálu Samoty v Železné Rudě Jaroslav Lučan.